Thorszelius har inte kört en SM-deltävling på flera år och gjorde riktig comeback för bara några veckor sedan i Roslagsvalsen (som han vann).
– Det är jätteroligt att köra, men det är lite annorlunda jämfört med förut. Då undrade man varför vi inte vann, eller varför vi blev bara femma, säger Thorszelius på telefon från Hagfors i Värmland.
Den stora överraskningen så här långt är Fredrik Tidemand, en 20-årig talang som är överlägsen i klassen (den otrimmade fyrhjulsdrivna). Ett par av Tidemands tider under den första etappen var så bra att UNT ifrågasatte om det var minutfel.
– Han har kört mycket i Norge och kör en väldigt bra bil, säger Thorszelius.
Den 20-årige värmlänningen är relativt okänd för den breda rallypubliken. Han har en ”välgörare” i norske VM-föraren Henning Solberg, och det är Solbergs fjolårsbil, en Ford Fiesta super-2000, som han kör.
Mats Jonsson, som kör sin gamla WRC-Escort, var chanslös mot Tidemand på två av de tre sträckorna på första etappen. Faktum är att Tidemands tid på ss 4 räckte till andra plats i hela tävlingen – alltså VM-bilarna med Hirvonen och Loeb inkluderade.
– Han är en bra förare och sitter i en bra bil, säger Mats Thorszelius.
En supertalang alltså?
– Ja, det måste man säga.
Thorszelius har bara fyra sekunder upp till klassfyran Patrik Johansson.
Så här beskriver han de tre sträckorna under första etappen:
– På den första märktes det att vi inte har åkt på länge, men jah är nöjd ändå.
Resultat: 1) Joakim Nyman, 15.22,6, 2) P-A Sääv, + 1,2, 3) Jimmy Joge, +2,5, 4) Thomas Thunström, +4,2, 5) Ramona Karlsson, +10,1, 6) Thorszelius, +12,1.
– På den andra sträckan fungerade det jättebra, väldigt kul att åka.
Resultat: 1) Tidemand, 12.15,7, 2) Joge, +33,1, 3) Nyman, +42,5, 4) Thorszelius, +43,0, 5) Patrik Johansson, +43,3, 6) Karlsson, +43,6.
– Vi hade lite motorstörningar på den sista sträckan och jag är inte riktigt nöjd med körningen heller. Det var väldigt moddigt.
Resultat: 1) Tidemand, 11.40,0, 2) Nyman, +19,9, 3) Johansson, +35,7, 4) Joge, +35,9, 5) Sääv, +37,4, 6) Thunström, +38,8 ... 9) Thorszelius, +47,6.
Motorstörningar låter inte bra. Vet ni vad problemet är?
– Vi har provat att byta en del grejer men inte hittat något ännu. Vi kanske tappade 6–7 sekunder, säger Thorszelius.
Jens Branteström i den trimmade tvåhjulsdrivna klassen hade en tung dag och ligger sist i klassen efter en avåkning och strejkande kommunikationssystem som gjorde att han fick åka utan noter.
Erik Davidsson i samma klass som Branteström försvann på andra sträckan.