Klassindelningen i helgens SM-tävlingar är inte alldeles lätt att begripa, inte ens för de som själva är involverade. Erik Jansson kör i bilklassen super gas, som är en förhållandevis billig klass.
Här handlar det om "standardbilar" med vanliga dörrar och fjädring, för att ta två exempel. Det är alltså inga karosser som viks upp på det sätt som det de flesta – i alla fall de oinvigda – förknippar med dragracing.
Erik Jansson köpte sin bil redan 1982.
– Det var helt i originalskick, säger han på telefon från hemmet i Östervåla.
En Dodge Charger från 1970 är en enormt snygg bil. Modellen är känd från filmen Bullit från 1968 där den finns med i den klassiska biljaktsscenen tillsammans med Steve McQueens svarta Ford Mustang.
Den kostade 28 000 kronor när Jansson köpte den 1982. Hade den varit lika välvårdad i dag och i originalskick hade priset vid en försäljning säkert hamnat runt 300 000 kronor.
Men i dag ska den alltså rulla på Tierp Arena.
– Jag körde inte en enda tävling med bilen förra året, det här blir nypremiär. Jag kör inte så många tävlingar längre. Förut när jag körde mycket hade jag egentligen inte råd att åka, och nu när jag har råd så har jag inte tid, säger Erik Jansson.
Men om det går bra i Tierp kan det dock bli en liten nysatsning för Jansson.
Några större åktester har det inte blivit.
– Jag har en liten sträcka här hemma, men det är inte mycket. Det viktigaste är att se till att växellådan och bromsarna funkar.
Växellådan tar mer stryk än motorn. Det normala – i alla fall för Erik Janssons del – är att renovera motorn efter en säsong. 2009 gjorde han fem tävlingar.
Det har blivit några växellådsrenoveringar och byten genom åren.
– Jag håller inte räkningen. Jag renoverar inte själv längre, jag lämnar bort den.
När UNT nådde Jansson i Östervåla under fredagen var det bara tvätt och lite putsning kvar på Dodgen.
I super gas-klassen är det 14 ekipage anmälda. Erik Jansson är inte någon av favoriterna till segern. Själv tror han mycket på Christer Uhlin och Johan Rehnström.
Precis som i alla dragracingklasser är starten oerhört viktig.
– Man får inte sitta och sova, säger Jansson med ett skratt.
Han är blivit 50 år och bör förstås vara lite långsammare i starten än alla ungdomar som kommer fram. Men det kanske går att jompensera med rutin?
– Jodå, rutinen kan spela in i startmomentet, men titta på juniorerna, där kan man snacka om reaktion ...
I Tierp är det betongbana, ett underlag som inte är så vanligt.
– Jag har aldrig tävlat på betong. Det kommer att bli ett väldigt bra grepp och det gäller att hitta rätt inställningar, säger Erik Jansson.
Det återstår att se vad han kan åstadkomma i super gas-klassen.
Pressar Dodgen på Tierp Arena
DRAGRACING. I telefonkatalogen har han titeln accelarationstekniker. Och vad kan passa bätttre?På lördag står han på startlinjen i den första tävlingen på Tierp Arena. 50-årige Erik Jansson från Östervåla är den enda i startfältet som kör en Dodge Charger.
Tierp Arena står redo inför premiären.
Foto: Patrik Larsson
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!