Förra årets premiärtävlingar i dragracing-EM lockade 28 000 åskådare till Tierp Arena. Det blev en total succé som lovade mer. I år var ribban därför satt att spränga 30 000-gränsen, men då hade arrangörerna inte räknat med en av de regnigaste somrarna på länge.
Junideltävlingen stördes av regn och lockade inte mer än 10 000 personer över fyra dagar, men genomfördes trots allt. Under helgens andra deltävling tvingades söndagens finaler ställas just på grund av regn – och antalet besökare var än färre än i juni.
– Det är tråkigt, förstås. Sportsligt har det varit poängmässigt rättvist, men det var mindre folk på söndagen än vad vi hade räknat med, säger Tierp Arenas eventansvarige Mikael Nordlund.
Enligt uppgift handlar det om närmare en miljon i uteblivna publikintäkter över två deltävlingar och det ger förstås Tierp Arena ett ekonomiskt bakslag, men någon katastrof är det inte, menar Mikael Nordlund.
– Vi har trots allt kommit ut bättre i media och många ser att det är en av världens bästa banor. Det slogs världsrekord i helgen och vi hade fler bra tider. Man är inte van med att det noteras sådana tider kontinuerligt, och det är ett tecken på att banan håller världsklass, säger Nordlund.
Dessutom är dragracingfolket vana vid det här laget. Det var inte första gången EM-serien haft problem i sommar. Finalerna i Finland regnade även de bort och tävlingarna på Hockenheim i Tyskland ställdes in helt på grund av en icke körbar bana.
För Tierp Arena väntar nya tag med bland annat en deltävling i TTA-serien 14-15 september, där den nya banracingslingan ska invigas – utan regn förhoppningsvis.
– Rent statistiskt kan det ju inte bli regn hela tiden, säger Mikael Nordlund med ett skratt.
– Vi hoppas en del på den tävlingen och har stora förhoppningar på den nya bancracingbanan, fortsätter Nordlund som inte vill tippa någon publiksiffra för TTA-tävlingen utan konstaterar i stället:
– Det är ett par hundår i början med en ny arena.
Det är ett understatement som dessutom inte underlättas av en ständig nederbörd.