"Den gav mig en boost"

Uppsala-föraren Alexander Graff har briljerat i V8 Thundercars. Med undantag för ett brutet heat har han radat upp topplaceringar och leder dessutom SM-totalen med god marginal. Detta med Europas första årsmodell av bilen Chevrolet Camaro.

Foto: Rasmus Hammarström

Motorsport2016-07-16 05:00

Tre heatsegrar av sex möjliga, varav två senast när Västkustloppet avgjordes i Falkenberg. Dessutom en övertygande ledning med 26 poäng i SM-totalen.

Uppsalasonen Alexander Graff har minst sagt fått fart på grejerna i V8 Thundercars där hälften av tävlingarna är genomförda. Racerföraren lyfter sitt team som en stor anledning till att första halvan gått så bra.

– Sen har vi så fruktansvärt roligt. Det gäller att ha kul. Ofta i den här branschen är det att jag blir frontad som den enda som gör arbetet, men i det måste man lyfta fram sina mekaniker och teamet bakom. Utan dem är jag ingenting egentligen, utan bara en liten bricka i spelet, säger Alexander Graff.

Till senaste tävlingen fick han äran att debutköra den nya bilen Chevrolet Camaro Generation 6, 2016 års modell. Han var dessutom inte bara först i tävlingen med att köra bilen, utan först i hela Europa att tävla med den nya modellen. Något han höll hemligt för de flesta.

– Det var otroligt kul att komma ner till Falkenberg och öppna på locket, lägga ut pressreleasen och bilden på Facebook och Instagram. Sånt gav mig ju en boost och extraenergi för att lyckas så bra som jag gjorde. Det är såna små egocentriska saker som gör att man kanske taggar till lite extra och vill leverera lite till. Nu är det ju så kaxigt att den här bilen är obesegrad just nu.

Kändes bilen annorlunda?

– Vi hann ju precis göra den klar och första gången jag skulle köra den var på testet. Där satt jag och funderade på mycket saker. Det kändes inte riktigt helt hemma. Till kvalet gjorde vi lite småjusteringar och därefter så kände jag igen bilen. Jag tror inte så där jättemycket att du känner av så stor skillnad på bilen, det har mer att göra med det under skalet.

Nu återstår tre tävlingar i V8 Thundercars och nästa gång är det en sväng tillbaka till Falkenberg.

– Efter det ska vi till Finland, just nu håller jag och min mekaniker på att planera in så att vi kan åka till Finland och testa. Det är en helt ny bana, jag har aldrig kört där eller ens sett den. Han frågar hela tiden om jag sett den på Youtube, men jag har inte det. Jag måste sätta mig och titta på hur banan ens går, om den går vänster eller höger, upp eller ner.

Vad gör du om du tar SM-titeln?

– Först och främst känner jag en otrolig lättnad, blir nog ett trevligt firande med mina mekaniker som sett till att göra det för mig. Och sen med alla runt omkring som stöttat. Racingmässigt vet jag inte riktigt men jag kommer vara otroligt glad och fira en hel del också.

Placering - heat för heat Vårracet, Mantorp 6-7 maj Power Meet, Ljungbyhed 10-11 juni Västkustloppet, Falkenberg9-10 juli

Heat 1: Trea

Heat 2: Etta

Heat 1: Trea

Heat 2: Elva(bröt heatet)

Heat 1: Etta

Heat 2: Etta

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!