Pengar fattas för farledsfördjupning

Nya EU-direktiv om svavelutsläpp i Östersjön kan slå hårt mot Dannemora Mineral som är beroende av sjötransporter från Hargshamn.

Planer finns på farledsfördjupning i Hargshamn, men statligt stöd saknas än så länge.

Planer finns på farledsfördjupning i Hargshamn, men statligt stöd saknas än så länge.

Foto: Magdalena Prevéus

Östhammar2013-09-16 06:53

En farledsfördjupning skulle förbättra läget, men det fattas i dagsläget 48 miljoner kronor för projektet.
EU:s nya svaveldirektiv träder i kraft år 2015. Konsekvensen väntas bli att sjöfarten övergår till lågsvavlig marin dieselbrännolja, som är mindre miljöskadlig men betydligt dyrare än dagens bränsle (se faktaruta). För sjöfarten i Östersjön innebär det en stor konkurrensnackdel, säger Curt Nilsson som är vd på Hargs Hamn AB.
– Generellt sett är det förstås bra för miljön med lågsvavlig olja. Men det här svaveldirektivet snedvrider konkurrensen kraftigt och det drabbar vår region, eftersom det är oförändrade villkor söder om Engelska kanalen och i Medelhavet.

Om större godsfartyg kunde trafikera Hargshamn skulle en del av merkostnaden för svaveldirektivet vägas upp. Men då krävs en farledsfördjupning. Hamnbolaget har länge planerat för det och miljötillståndet är klart. Lokal medfinansiering för projektet är enligt Curt Nilsson säkrad av hamnbolaget, Regionförbundet, Dannemora Mineral och SKB.
– Tillsammans har vi skrapat ihop 27 miljoner kronor. Så från vår sida är vi redo att satsa på det här, säger Curt Nilsson som hade trott att Trafikverket skulle skjuta till pengarna som fattas.

Men så ser det inte ut att bli. I Trafikverkets nationella plan för transportsystemet 2014-2025 är visserligen Hargshamn omnämnt, men det finns inga pengar avsatta för genomförandet. Trafikverket anser att projektet inte är moget. Mer utredningar behövs om vilka åtgärder som krävs på järnvägsanslutningen till hamnen.
– Om man ska öka mängden gods som man tar ut via farleden behöver man också förbättra kapaciteten på järnvägen, säger Rolf Haraldsson på Trafikverket.

Den nationella planen är just nu ute på remiss. I vår ska regeringen fastställa planen. Rolf Haraldsson säger att det, trots allt, finns en chans för Hargshamnsprojektet att få en skjuts framåt. Två miljarder kronor är avsatta för ”utredning och påbörjat genomförande” och hur de pengarna ska användas är upp till politikerna.
– Där är Hargshamn med och tävlar med ungefär 15 andra projekt, säger Rolf Haraldsson.

Ralf Nordén som är vd på Dannemora Mineral hoppas att regeringen ska agera så att farledsfördjupningen i Hargshamn kan genomföras. Det nystartade gruvbolaget är helt beroende av fungerande sjötransporter.
– Svaveldirektivet snedvrider konkurrensen tycker vi, eftersom det bara är vi och LKAB som skeppar järnmalm över Östersjön. Politikerna måste ta ansvar för att återställa snedvridningen.

Vad händer utan farledsfördjupning för er?
– Vi får mycket svårare att klara oss. Alla som följt oss vet att vi inte har så stora marginaler just nu, säger Ralf Nordén.

Fakta

Skärpta miljökrav på marina bränslen: Från den 1 januari 2015 skärps miljökraven på marina bränslen i Östersjön och Nordsjön. Regeringen står bakom svaveldirektivet, som har anpassats till det beslut som FN:s sjöfartsorgan IMO fattade år 2008.
Tillgången på lågsvavlig marin dieselbrännolja bedöms vara tryggad men priset - som redan är högre än dagens fartygsbränsle - lär öka. För sjöfarten betyder det avsevärt högre transportkostnader. Anpassningar som ny ruttplanering, ändrade avgångsfrekvenser, reducerade hastigheter och samlastning kommer därför att krävas. Svaveldirektivet tros även slå mot lastbilstrafiken eftersom en ökad konkurrens om lågsvavligt bränsle påverkar priset för lastbilsdiesel. En effekt blir sannolikt mer godstransporter på det svenska järnvägsnätet.

Källa: Trafikanalysmyndigheten, Trafa

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!