Fortsatt oenighet om väg 288

Frågan om väg 288 är ute på remiss. Om Miljöpartiet och Vänsterpartiet får bestämma blir det ingen ny dragning mellan Gimo och Börstil.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Östhammar2013-09-17 14:07

I samband med att Regionförbundet tar fram en ny länstransportplan för de kommande 12 åren har de valt att lägga ut två alternativ till länsplanen på remiss. I det ena alternativet föreslås det att väg 288 byggs om till en mötesfri väg fram till Gimo och att den sista sträckan mellan Gimo och Börstil förblir den gamla dragningen av vägen. I det alternativet satsas pengarna i stället på utbyggnad av tågtrafiken, bland annat genom att bygga dubbelspår på vissa sträckor i länet. Det andra alternativet innebär att hela sträckan mellan Jälla och Börstil byggs om.

Johan Örjes (C), ordförande i kollektivtrafiknämnden, anser att alternativ två är att föredra. Han menar att det är viktigt att bygga färdigt hela sträckan som man har planerat för, främst med tanke på de som pendlar mellan Östhammar och Uppsala.
–  Uppsala län har en stark utveckling och det är viktigt att bygga ihop länet som region. Det finns många som arbetspendlar från Östhammar till Uppsala.

Johan Örjes pekar även på trafiksäkerheten som en viktig anledning till att bygga klart hela väg 288. Enligt Transportstyrelsen har antalet döda och svårt skadade minskat i Uppsala län under de senaste trettio åren. De konstaterar samtidigt att trafikolyckorna är koncentrerade till de större vägarna och att det inträffar relativt många olyckor på väg 288.

Niclas Malmberg (MP), ledamot i kollektivtrafiknämnden, röstade för alternativet där man bygger om väg 288 fram till Gimo och satsar pengarna på att bygga ut järnvägen i länet i stället. Han syftar på att man minskar utsläppen genom att satsa på järnvägen, men han menar också att det behövs byggas dubbelspår på flera håll, bland annat för att resandet mellan Uppsala och Stockholm ska bli smidigare. Tidsvinsten för pendlare mellan Östhammar och Uppsala ser han inte som något argument för att välja att göra om hela vägen.
–  Man vinner tre minuter på att bygga en ny väg mellan Gimo och Börstil.

Han anser inte att den gamla vägen mellan Gimo och Börstil överges bara för att den nya dragningen slutar i Gimo utan menar att man kommer att göra vägförbättringar på den sträckan för att öka trafiksäkerheten. Vilket alternativ det blir avgörs i regionfullmäktige i slutet av året.

FAKTA: LÄNSVÄG 288

Väg 288 förbinder Uppsala och Östhammar och anses vara en viktig förbindelse mellan Uppsala och nordöstra Uppland.

Trafikverket vill etappvis bygga om vägen till en mötesfri väg för att öka trafiksäkerheten och förbättra framkomligheten på väg 288.

Den första byggetappen mellan Jälla och Hov startade 2010 och enligt Trafikverket ska den sista etappen vara klar 2018.

I samband med ombyggnaden höjs hastighetsgränsen för bil till 100 km/tim medan bussar har en hastighetsgräns på 90 km/tim.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om