Ulla Johnsson, 90 år, har använt sig av färdtjänst de senaste tio åren då hon har bekymmer att gå. Efter tio år var det dags att förnya intyget, något Ulla insåg att hon glömt, när hon nekades hemtjänst i juli.

– Min mamma börjar bli dement och det är inte lätt för henne att komma ihåg att förnya ett intyg som gällt så länge. Hon har inte ens fått en påminnelse från kommunen om att det behövs, säger dottern Lena Nilsson.

Lena börjar ringa runt till kommunen för att ta reda på varför en påminnelse inte skickats hem till mamman.

– Jag fick informationen att påminnelseutskicken slutat skickas ut eftersom chefer på kommunen tycker att kostnaden för att administrera dessa är för hög.

För att försöka ordna ett nytt färdtjänstintyg ringer Ulla Johansson till kommunen den tionde juli och får hem en blankett att fylla i.

– Svarskuvertet gick inte att använda eftersom de skrivit fel mottagare. I stället för kommunens adress stod min mammas där.

Ännu ett bakslag och Lena anser det snabbast att hjälpa mamman med brevet.

– Mamma har själv svårt att ta sig till en brevlåda när hon saknar färdtjänst, så därför lämnade jag in brevet i kommunens reception den 13 juli.

Ulla Johnsson ringde sedan själv till kommunen den 19 juli för att höra hur det låg till med sin ansökan, och fick till svar att hon skulle få ett brev när handläggningen var klar. Hur lång tid det kunde tänkas ta, gavs inget besked om.

Dottern Lena kontaktade därför kommunens handläggare och fick veta att handläggningstiden låg på cirka sex veckor.

– Jag påpekade min mammas dilemma: att hon inte skulle kunna ta sig någonstans på dessa veckor, men fick återigen veta att kommunens chefer sagt nej till att skicka ut en påminnelse eftersom detta var för dyrt.

Frustrerad över mammans situation bad Lena att få prata med chefen och blev senare uppringd av Tove Hedenskog, enhetschef för särskild kollektivtrafik i Uppsala kommun.

– Tove Hedenskog bekräftade den långa handläggningstiden, men kände inte till att cheferna sagt nej till påminnelseutskick. Jag fick däremot veta att frågan om påminnelseutskick kanske ska tas upp till nytt beslut.

För att 90-åriga Ulla Johnsson ska kunna få nytt intyg måste även hennes husläkare på nytt skriva under att hon har behov av detta. Läkaren är för tillfället på semester och dottern Lena Nilsson blir alltmer uppgiven över situationen.

– Jag är mycket besviken över att en person som är 90 år, betalat skatt i hela sitt liv och aldrig legat samhället till last, inte kan få den hjälp hon behöver. Jag har tagit ut semester för att kunna hjälpa mamma och skjutsa henne så hon kan uträtta ärenden och gå på läkarbesök.

När UNT ringer upp Lena Nilsson igen den elfte augusti har det fortfarande inte ordnat sig med färdtjänstintyget.

– Mamma har blivit sämre och är inlagd på Akademiska sjukhuset. Hade hon varit frisk hade hon i princip varit instängd i sin lägenhet hela sommaren. Nu har i alla fall personalen på geriartrikavdelningen lovat att hjälpa mig för att påskynda processen med färdtjänstintyget, så jag hoppas att det till slut ordnar sig. Jag vill bara att mamma ska bli bättre och få den vård hon behöver.