Uppgörelse om spårvagnar är på väg

Ett beslut om att investera i spårvagnar i Uppsala kan komma redan innan lucia. Staten uppges vara beredd att gå in med pengar mot att Uppsala bygger bostäder. Delar av oppositionen anser att frågan hastas fram.

Optimist. Erik Pelling (S) anser att kommunen måste agera snabbt.

Optimist. Erik Pelling (S) anser att kommunen måste agera snabbt.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2017-11-30 07:00

Spårvagnsinvesteringen ingår i det paket som regeringens särskilde utrerare, Johan Edstav (MP), just nu förhandlar med Region Uppsala och Uppsala kommun. Förhandlingarna ska i stora drag handla om tre saker: Fyrspår mellan Uppsala och Stockholm som staten ska bekosta, 50 000 nya bostäder som kommunen ska se till att bygga och om en statlig medfinansiering av spårvagnstrafik i Uppsala.

– För att klara en utbyggnad med så många nya bostäder behöver vi en spårvagnssatsning främst mellan Södra staden och ett nytt stationsläge i Bergsbrunna. Det är en del av förhandlingen med staten, säger kommunalrådet Erik Pelling (S).

Målet är att få till ett avtal som kan presenteras för kommunstyrelsen den 13 december. Men redan nästa vecka väntas politikerna i arbetsutskottet kunna ta ställning till ett första förslag.

Hur mycket pengar staten är beredd att satsa vill inte Erik Pelling gå in på. Inte heller om kommunen fått något bud.

Johan Edstav vill över huvud taget inte kommentera en spårvagnssatsning.

– Det finns det en massa olika frågor i den här förhandlingen. Regeringens mål är att Uppsala kommun ska förbinda sig att bygga fler bostäder, säger han.

Centern och Kristdemokraterna i Uppsala är kritiska till hur processen sköts. Jonas Segersam (KD), som själv är för en spårvagnsutbyggnad, ser den förhandling som nu äger rum som ett miljöpartistiskt projekt med målet att plocka politiska poäng. Han tycker inte att staten ska försöka sätta villkor för utbyggnaden.

Kommunalrådet Stefan Hanna (C) anser att förhandlingarna forceras fram i ett försök att tvinga på Uppsalaborna en spårvagnslösning.

– Vi är inte spårfientliga. Men det måste finnas ett bra underlag innan vi tar beslut om mångmiljardinvesteringar i spårvagnar, det har vi inte idag.  Dessutom anser jag att ett sådant här stort beslut måste kunna förankras och diskuteras. Den demokratiska processen får icke godkänt, säger han.

Erik Pelling håller med om att det går fort men anser att det är ett måste.

– Vi har en unik chans att få till en utbyggnad med fyrspår som vi jobbat för så länge. Johan Edstavs mandat går ut vid årsskiftet, sedan ska regeringen säga ja till Trafikverkets investeringsplan för de kommande åren. Vi måste gilla läget, säger han.

Demokratin då. Det blir kort om tid att diskutera en så stor investering?

– Vi kommer att hinna med den vanliga beslutsprocessen, säger Erik Pelling.

Johan Edstav säger att regeringen inte tvingar på kommunerna något.

Flera bud om miljardinvesteringen

I en förstudie om spårvagnar i Uppsalas presenterad 2009 beräknades kostnaden för en 21 kilo­meter lång slinga mellan Gränby centrum och Gott­sunda till 110–210 miljoner kronor per kilometer. Det innebär en totalkostad på mellan 2,3 och 4,4 miljarder kronor.

I september 2014 presenterades en rapport där kostnaden beräknades bli 328–490 miljoner kronor per kilo­meter. Allt inkluderat skulle då projektet kosta ­mellan 7,3 och 10,9 miljarder kronor.

En snabbutredning som gjordes till senaste översiktsplanen landade på en totalkostnad på 3,5 miljarder, eller 175 miljoner per kilometer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!