– Där jag bor är det värdelöst. Om jag ska få täckning måste jag stå på en sten längst bort i trädgården.
Det säger Lill Eriksson Hoogers som bor tre km söder om Järlåsa, i ett sommarstugeområden där många av invånarna numera bor året om. När folk ringer henne kommer de direkt till telefonsvararen. Ska Lill Eriksson Hoogers själv ringa måste hon använda den fasta hemtelefonen.
– Man är ju så mobil i dag, så det är väldigt irriterande att det inte funkar. Jag jobbar i Uppsala och där känner jag hur oerhört skönt det är när man hela tiden har täckning.
Lill Eriksson Hoogers funderar nu på att byta mobiloperatör eftersom hon märkt att andra abonnemang tycks funka bättre där hon bor.
Cecilia Bergström bor betydligt närmare Uppsala än Lill Eriksson Hoogers, nämligen i Lindbacken några kilometer öster om Gränby. Men också hon har dålig mottagning, med samtal som hamnar direkt i telefonsvararen och som det kan ta flera timmar innan hon får meddelande om.
– Jag får stå på ett ställe på övervåningen om jag vill vara någorlunda säker på att samtalet inte bryts. Ute i trädgården är det något bättre, där har jag kanske två pinnar, säger Cecilia Bergström.
Av de hittills totalt 449 som svarat i UNT:s undersökning om mobiltäckning uppger 25 procent att de har dålig eller mycket dålig samtalstäckning där de bor. Ungefär lika stor andel svarar att de har dålig eller mycket dålig surftäckning. Det behöver naturligtvis inte innebära att så många procent av upplänningarna har dålig täckning, troligt är att man är mer benägen att delta i undersökningen om man har problem. Men det visar ändå att det finns en hel del kvar att göra för mobiloperatörerna.
23 procent av de svarande påpekar dock att deras mottagning blivit bättre de senaste fem åren. I en gul trävilla i Funbo-bärby en knapp mil öster om Uppsala sitter Lars Thor och är nöjd. För några år sedan var hans mottagning bitvis riktigt dålig, med samtal som bröts eller plötsligt tystnande. I dag funkar såväl samtal som surf utan problem.
– Det gör vardagslivet enklare. Jag har dessutom eget företag så jag är beroende av att folk kan få tag på mig, säger han.
Lars Thor har bytt mellan olika operatörer. Men han har aldrig märkt någon större skillnad just när han bytt, utan tror att förbättringen kanske snarare handlar om att alla operatörer successivt byggt ut näten.
Som UNT tidigare rapporterat så har de stora mobiloperatörerna byggt ut mobilnäten i länet det senaste året, och utbyggnaden fortsätter. Men trots det svarar 14 procent i UNT:s undersökning att de fått sämre täckning än tidigare. En av dem är Anne-Cathrine Adlercreutz i Örsundsbro. Det senaste halvåret har hennes mottagning plötsligt blivit svajig på ett sätt som den inte varit tidigare.
– Man börjar prata och det funkar bra men så plötsligt är det ingen mottagning alls. Jag bor i ett timmerhus på en höjd, så det borde verkligen inte vara något problem, säger hon.
Anne-Cathrine Adlercreutz har kollat upp att det inte är mobilen det är fel på, och hon har inte bytt abonnemang som kan ha försämrat mottagningen.
– Jag står och faller inte med att ha bra täckning, men det är ganska så irriterande.