Spårvägen delar partierna

Äntligen och ett bra besked för Uppsalas ekonomi, säger Erik Pelling (S). Ett dyrt felval att satsa på spårvagn, säger Mohamad Hassan (L). Reaktionerna på statens spårvagnssatsning är blandade. Även inom partier kan splittring anas.

Spårvagnsfrågan delar partierna i Uppsala.

Spårvagnsfrågan delar partierna i Uppsala.

Foto:

Kollektivtrafik2018-06-28 13:48

Regeringen meddelade på torsdagen att man satsar 900 miljoner eller maximalt 50 procent av kostnaden, på en spårväg mellan planerade Bergsbrunn station och Gottsunda, den så kallade Ultunalänken, som ska gå på en bro över Fyrisån.

Det låter som mycket pengar, men så enkelt är det inte, menar Mohamad Hassan.

– Kalkylen bygger på antaganden och kommer inte att hålla. Sådana här projekt blir ofta mycket dyrare. Det är lätt att bli förblindad av de 900 miljonerna, men risken är att Uppsalas skattebetalare får en saftig nota, säger han.

Liberalerna är inte emot en storsatsning på bostäder och ett nytt kollektivtrafiknät. Men spårvagn är fel system, menar Mohamad Hassan.

– Man går in i framtiden med dåtidens lösningar. Det finns många modernare system som kan vara aktuella och som redan används i andra städer, som elbussar, förarlösa system, spårvagnliknande trafik på hjul, säger han.

Erik Pelling (S) tycker att Mohamad Hassan verkar dåligt påläst.

– Han kan inte ha läst den gedigna utredning som vi gjort. Spårvagn är det som har högst kapacitet och mest positiva effekter. Vi har också, med alla partier i byggnadsnämnden, varit i norska Bergen där man byggt ett spårvagnsnät. Där har man hållit budgeten och där har investeringarna runt spårnätet slagit väldigt väl ut. De planerade för en etapp från början. Nu är man inne på etapp fem.

Han sammanfattar sina känslor efter regeringens beslut under torsdagen med ett rejält "äntligen".

– Vi har lobbat, jobbat, väntat i många år på det här. Och i kommunen har partierna varit eniga om att ett Uppsalapaket med bostäder och kollektivtrafik behövs. Nu är vi äntligen där.

Han tror inte att skattebetalarna behöver oroa sig för en ekonomisk smäll, tvärtom.

– Det här är en investering i framtiden som får hjulen att snurra åt rätt håll och som löser våra ökande trafikproblem med mer trängsel. Vi kommer närmare Arlanda och Stockholm och vi underlättar för pendling hit, det här kommer att ge nya företagsetableringar och investeringar som stärker Uppsalas ekonomi – och det gynnar skattebetalarna, säger han.

Uppsala kommun har också planer på fler spårvagnslinjer, bland annat till Resecentrum, men de omfattas inte av dagens beslut. Enligt Erik Pelling kommer Uppsala söka statliga pengar även för den delen, men han tror att de kommer att förverkligas vare sig det blir statlig finansiering till det eller inte. Den sammanlagda kostnaden föra hela spårvagnsutbyggnaden har beräknats till 4 miljarder kronor.

– Vi kommer att kunna få in pengar på exempelvis ökade markintäkter. Men det kommer att bli ett vägval och en diskussion om varje etapp, säger Erik Pelling.

Nu börjar planeringsarbetet. Senare ska omfattande medborgardialoger hållas. En knäckfråga blir bron över Fyrisån som ska byggas för gång-, cykel- och kollektivtrafik.

– Det gäller att hitta en utformning så att det inte blir ett för stort ingrepp i naturreservatet Årike Fyris men att den samtidigt blir godkänd, säger Erik Pelling.

Centerpartiets Stefan Hanna står bakom Uppsalapaketet, men tycker att regeringens villkor om att pengarna ska gå just till spårväg är helt fel. Det är en lokal fråga som inte staten behöver lägga sig i, menar han. Och i höst är det val och då kan de politiska förutsättningarna ändras, poängterar han.

Vill du riva upp beslutet om det blir maktskifte?

– Ja, absolut, staten ska inte vara så här klåfingrig och sätta upp villkor. De måste lita till att kommunerna själva kan lösa sådant här.

Från centerpartiet i region Uppsalas kollektivtrafiknämnd, som ansvarar för trafik och fordon, låter det annorlunda. I en skriftlig kommentar välkomnar Johan Örjes, andre vice ordförande i nämnden, regeringens besked.

– Nu är det viktigt att kommunen hittar finansiering för hela spårvägsutbyggnaden, inte bara sträckan Bergsbrunna Gottsunda, skriver han.

När Stefan Hanna får frågan om Centerpartiet är splittrat i frågan ber han att få återkomma.

– Det där har inte varit centerns linje lokalt. Jag får ringa Johan Örjes.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!