Från och med 1 augusti är det avdragsgillt med flera nya tjänster för RUT-avdrag, bland annat inom flyttbranschen. Men trots att reglerna inte ens börjat gälla än, vittnar flera inom branschen om en oro för hur de nya reglerna kommer påverka fusket. Joakim Håkansson på AJ Service-Express AB är en av de som märkt i kommunikationen med kunder inför höstens uppdrag att vissa firmor vill dra av allt på RUT, och inte enbart de delar som är avdragsgilla.
– Jag har pratat med flera firmor om det här och de säger samma sak. Det är bra att man försöker göra den här branschen rumsren, men jag är rädd att konsumenterna blir ännu mer rädda för att bli lurade om det fuskas med RUT bland företagen. Det är livsfarligt för branschen om informationen från Skatteverket inte kommer ut. Det är ju konsumenten som är ansvarig i slutänden och det är dem det slår ner på om de råkar ut för några skojare inom branschen.
Erik Bohlin på Allt i Transport berättar att han också tror att oseriösa företag kommer att fuska med RUT för att kunna locka kunder genom låga priser, och tycker att införandet av RUT-avdrag i branschen känns osäkert.
– Från att det började pratas om detta tills dess att RUT träder i kraft har varit en väldigt kort tid, och är man då en liten oseriös firma så bryr man sig kanske inte om att ta reda på rätt information. I nuläget har exempelvis vissa lagt ett högt fast pris på flyttstäd, som är avdragsgillt, och gjort så flytten ingår i det för att kunna dra av på allt, säger Erik Bohlin.
I de nya reglerna räknas bland annat flytt av bohag mellan bostäder, packning och uppackning in - men inte kostnader för flyttbil och magasinhyra. Flyttbolagen eftersöker kontroll av Skatteverket, men Pia Blank Thörnroos, rättslig expert på Skatteverket, säger att det inte är enbart de som har ett ansvar i att kontrollera de nya avdragen ska fungera - företagen själva har också ett ansvar.
– Inom byggbranschen jobbar man till exempel med att uppnå just sund konkurrens och lika villkor, och det kan man göra i flyttbranschen också med samverkan. Det kan inte bara vara Skatteverkets ansvar.
Och hon bekräftar att det juridiska slutgiltiga ansvaret ligger på kunden.
– Visst finns ett gemensamt ansvar, men om du tackar ja till en firma som säger att allt kostar 10 000 och drar av hälften och du skriver in det i deklarationen, intygar att det stämmer på heder och samvete att det stämmer - ja, då har du rent juridiskt det slutgiltiga ansvaret. Men redan nu kan jag ju säga att tumregeln för kunden är att hela beloppet aldrig kan skattereduceras, eftersom lastbilen är inräknad i priset.