I dag fredag presenterades en statlig utredning som sållat fram platser där det skulle gå att bygga många bostäder. Av de nio aktuella områdena i landet svarar Uppsala-Knivsta för inte mindre än fem stycken.
Dessa är:
* Bergsbrunna och Södra staden (bland annat Ulleråker och Ulltuna) i Uppsala kommun.
* Nydal och Alsike i Knivsta kommun.
* Ett helt nytt område döpt till Nysala på gränsen mellan Uppsala och Knivsta, med plats för 20 000 människor.
Utredningen skissar på sammanlagt 75 000 nya bostäder i dessa fem områden.
– Planerna hänger på att kollektivtrafiken byggs ut, säger utredaren Johan Edstav, tidigare miljöpartistiskt landstingsråd i Uppsala.
Enligt förslaget är det nödvändigt med exempelvis en tågstation vid Bergsbrunna för att det ska vara försvarbart att bygga många nya bostäder området. Det skulle även krävas en bro över Fyrisån mellan södra Uppsala och Bergsbrunna, något som orsakat diskussioner i Uppsala.
Johan Edstav uppger att spårkapaciteten måste öka på Ostkustbanan, den järnväg som går mellan Stockholm och Sundsvall via Uppsala och Gävle.
Ett steg på vägen var torsdagens förslag från Trafikverket att bygga en fyrspårig järnväg mellan Stockholm och Uppsala, som alltså är en del av Ostkustbanan.
Beskedet ledde till många hurrarop, men Johan Edstav framhåller att fyrspåret ännu inte är i hamn.
– Planerna hänger på vilka överenskommelser staten kommer att sluta med de berörda kommunerna, förklarar han.
Även när det gäller utbyggnaden av utredningens nio områden krävs enligt Johan Edstav att kommunerna kan enas med staten. Det handlar om medfinansiering, utbyggnad av kollektivtrafik, krav på att bostäder byggs ekologiskt och till kostnader som folk har råd med och mycket annat.
– Jag ska nu inleda förhandlingar med kommunerna för att teckna avtal för statens räkning. Går det som planerat kan bostäder och kollektivtrafik börja byggas parallellt någon gång i mitten på 2020-talet.
I en konsultrapport som utredningen beställt höjs ett varningens finger för att de nya bostäder som planeras i Bergsbrunna, Nydal, Alsike, ”Nysala” och Bergsbrunna kan bli dyra. Om det blir smidigt att pendla från dessa områden kan priserna komma att exkludera en stor del av befolkningen, enligt rapporten.