Uppsala växer snabbt. Det är 13 år sedan det gjordes någon större förändring av bussnätet och under den tiden har Uppsalas befolkning ökat med nära 35 000 invånare, motsvarande en medelstor svensk stad.
Dessutom har det vuxit fram flera nya bostadsområden vilket inneburit både fler bussresenärer och behov av nya resrutter. Det är bakgrunden till att UL, som driver busstrafiken, nu tar ett samlat grepp om bland annat linjesträckningarna.
Nu på måndag blir det en mängd förändringar av linjer, bussnummer och hållplatser. Vissa linjer dras in medan andra tillkommer.
Ett nytillskott är ringlinjen som får namnet linje 1. Den kommer att omge centrala Uppsala och trafikera bland annat Stabby, Gränby, Årsta, Boländerna och Ulleråker i en cirkel på närmare 20 kilometer.
Dagtid under vardagarna kommer ringlinjens bussar att avgå var tionde minut i båda riktningarna. Enligt UL är tanken att det ska gå att resa på tvären genom Uppsala samt att det ska finnas andra platser än city där resenärerna kan byta buss.
Uppsalabon Linda Winge åker med stadsbussarna flera gånger i veckan. Hon är positiv till modellen med en ringlinje men tycker inte att den blivit helt genomtänkt på alla platser i Uppsala.
– Om man ska en lång sträcka kan den vara bra men det behövs fler anslutande linjer om man ska vidare. Från till exempel Årsta centrum finns inga enkla alternativ om man ska vidare till Boländerna eller Fyrislund, säger Linda Winge.
UL har rätat ut ett antal linjer vilket innebär att en del kommer att få längre till busshållplatsen. Målet är dock att ingen ska behöva gå längre än 400 meter för att nå närmaste hållplats.
– Att vissa får längre till bussen kompenseras i flera fall av tätare trafik, menar Sture Jonsson, presschef på UL.
Arbetet med att ta fram det nya linjenätet har pågått ett par år och UL har under processen bjudit in allmänheten i arbetet. Det kom in 2 200 synpunkter varav de flesta handlade om önskemål kring den egna resvägen.
– Vi har i några fall ändrat våra planer efter att ha hört med resenärerna vad de efterfrågat. Till exempel fanns det planer på att dra in en hållplats nära simhallen vid Gottsunda centrum men många ville ha den kvar och då blev det så, uppger Sture Jonsson.
Men alla har inte fått som de velat. En del boende i bland annat Nåntuna backe och Lugnet nära Flottsund har inte fått gehör för sina önskemål kring bussturerna vilket UL motiverar med att det bor få resenärer där.