Regionrådet Bertil Kinnunen (S) är mycket irriterad på samarbetspartnern SJ.

– Många fler har börjat pendla sedan vi införde biljettsystemet Movingo, både med SJ och med Upplands lokaltrafik så det är trångt om plats. Då kan inte SJ köra med korta tåg i rusningstrafik och ställa in avgångar. Det har kraftigt minskat antalet sittplatser och det håller inte. SJ måste sätta in mer tågkapacitet, säger han.

I dag står många av SJ:s vagnar på verkstad, och enligt SJ:s trafikchef Jan Kyrk jobbar bolaget så mycket det går för att få ut fler vagnar på sträckan. Det imponerar dock inte på Bertil Kinnunen som är kritisk till att SJ inte lägre tillåter pendlare på intercitytågen som förr. Att SJ dessutom klassat om ett antal regionaltåg som stannar i Uppsala till intercitytåg i samband med att Movingo infördes tycker han är direkt fel.

– Jag tycker man ska öppna Movingo för lokaltågen så att de passagerare som tvingas stå i dag kan åka med. SJ måste säkerställa att de har trafik som svarar upp mot behoven. Ostpendeln mellan Gävle och Linköping är ett exempel på det, säger han.

Enligt SJ skulle sådana åtgärder bara hjälpa marginellt?

– Visst, det stora problemet är att det inte finns vagnar. Men man måste titta på hela systemet och då har det betydelse.

Hur påverkar det här förtroendet för UL, ni är ju en del av systemet?

– Det är olyckligt och gör att folk tror att det är Movingos fel.

Vad gör ni nu?

– Vi har tydligt framfört de här kraven till SJ och kommer att framföra dem igen, säger Bertil Kinnunen.