Beslutet togs under förra året och vållade stora protester både bland anställda och föräldrar. Efter kritik från Skolinspektionen beslutade utbildningsnämnden att avskaffa den dåvarande organisationen med modersmålspedagoger som regelbundet träffade barnen ute i verksamheten. I stället lades ansvaret över på de enskilda förskolorna som fick i uppdrag att integrera stödet i den dagliga verksamheten.
En förälder överklagade beslutet med motiveringen att det strider mot skollagen eftersom barnens modersmålsutveckling kommer att stagnera om modersmålspedagogerna tas bort. Föräldern hävdade att skolans personal inte har den språkliga erfarenhet som krävs så barnen tvingas i stället förlita sig på teknisk utrustning som datorer, och appar.
"Orättvist och diskriminerande", ansåg föräldern.
Förvaltningsrätten anser dock inte att överklagan har något stöd varken i skollagen eller i dess förarbeten. Enligt lagen är det upp till kommunen att bedöma vilket stöd som behövs i en förskola med flerspråkiga barn. Lärare i modersmålsstöd kan fungera som ett komplement precis som andra hjälpmedel. Med det avslår rätten överklagan från föräldern.