Cykelföretag anklagas för att lura kunder

De gröna hyrcyklarna som placerats ut i Uppsala fick kritik för brist på lyktor och däck som klarar halka. Nu menar vissa användare att företaget också lurar dem på pengar.

1 000 cyklar placerades ut i Uppsala. Nu får företaget bakom cyklarna hård kritik.

1 000 cyklar placerades ut i Uppsala. Nu får företaget bakom cyklarna hård kritik.

Foto: Rikard Ekholm

Uppsala2018-09-23 17:00

Tidningen rapporterade i augusti om att företaget Green economy AB placerat ut 1 000 cyklar i Uppsala. Efter kinesisk förebild ville företaget utifrån en timtaxa ta betalt för att låta personer hyra de grönmålade cyklarna. Det sker genom att användaren laddar ner företagets app och genom att betala i den kan personen låsa upp cyklarna. På cykelramarna står det även att de går att använda gratis de första tio gångerna.

Företaget har tidigare kritiserats för att cyklarna saknade lyktor – och därför var olagliga att använda efter mörkrets inbrott – samt att deras däck inte klarar av halt väglag.

Nu får cyklarna ytterligare kritik. I kommentarsfälten på appnedladdnings-tjänster hävdar ett flertal personer att de betalat in 50 kronor för att använda cyklarna, men att det trots det inte har gått att låsa upp dem.

Uppsalabon Martin Lillbro är en av dem som inte har fått appen att fungera. Först prövade han att använda cyklarna gratis, vilket inte gick. Efter att ha betalat 50 kronor prövade han igen, utan framgång.

– Jag testade med olika cyklar under några dagar, men det gick ändå inte. Dessutom kraschade appen ofta, säger Martin Lillbro.

Liyang Wang äger och driver Green Economy AB. Han medger att det har varit problem med appen, men att företaget försöker förbättra den genom uppdateringar.

Vidare menar Liyang Wang att de 50 kronor som Martin Lillbro har betalat enbart är en deposition. För att faktiskt kunna låsa upp cyklarna behöver man betala in ytterligare en summa.

– Men nu funderar vi på att i en framtida uppdatering ta bort depositionen, så att man bara betalar för när man använder cyklarna.

När det gäller möjligheten att vid tio tillfällen använda cyklarna gratis menar Liyang Wang att det bygger på att användarna ”delar” att de använder företagets cyklar i sociala medier som Facebook och Instagram.

– För varje delning får man låna cykeln gratis en gång. Men det går att göra max tio gånger – sen måste du börja betala.

Martin Lillbro säger att han inte sett någon information om att de 50 kronorna han betalade in bara var en deposition. Att de tio gratiscykelturerna skulle vara beroende av delning i sociala medier har enligt honom också varit otydligt.

– Överlag verkar de ha misslyckats med att kommunicera. Plus att appen inte fungerar särskilt bra. I början tänkte jag att det var en bluff – nu känns det bara klantigt genomfört.

Hyrcyklar

Hyrcyklar finns eller har funnits i flera svenska städer, däribland Malmö, Borås och Gävle.

På en global nivå har antalet hyrcykelsystem ökat kraftigt under de senaste åren.

Kina, Indien och Finland är exempel på länder där det finns system för att låna cyklar under kortare perioder.

I den kinesiska staden Shanghai fanns det i början av 2018 över en miljon hyrcyklar.

Källa: Institute For Transportation And DevelopementPolicy/www.itdp.org

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om