Landstingsfullmäktige i Uppsala län sade på onsdagen enhälligt ja till förslaget att månadskortet Movingo ska kosta 2 200 kronor då det införs, och vilka villkor som ska gälla i det regionala bolaget Mälardalstrafik, Mälab
Det nya pendlarkortet kommer att gälla på såväl UL, SL som SJ, och det innebär ett slut på problemen för resenärer som av olika skäl behöver ändra resrutt, färdsätt eller som kommit på fel tåg från Uppsala alternativt Stockholm i förhållande till den biljett de köpt. Resenärerna får möjlighet att utan tillägg välja det tåg eller den buss som för tillfället passar bäst.
Priset per månad för ett pendlarkort kommer att ligga på 2 200 kronor, och det kommer då att gälla på SJ, SL och UL.
De som idag köper ett kombinerat UL/SL-månadskort som kostar 1 450 kronor i månaden kommer även i fortsättningen att kunna köpa sådana kort. Månadskorten som gäller enbart på SJ kostar i dag knappt 2 100 kronor. Det är ett pris som SJ självt beslutar om, och om det kommer att ändras kan inte Mälab påverka.
Störst positiv prisskillnad blir det för pendlare mellan Enköping och Stockholm som i dag köper en kombinerad SJ /SL-biljett för drygt 3000 kronor per månad. Men även de som har månadskort på enbart SJ för drygt 2500 kronor per månad kommer att tjäna på det nya pendlarkortet.
– Sex landsting ingår i Mälab, och den här överenskommelsen innebär inte bara en förenkling av biljettsystemet utan också en satsning på en utökning och förbättring av trafiken i Mälardalen. Trafiken kommer att byggas ut successivt, säger Bertil Kinnunen (S), landstingsråd och ordförande i kollektivtrafiknämnden.
Förbättringen av trafik innebär bland annat att det kommer att finnas direkttåg från Linköping via Stockholm och Arlanda till Uppsala, och från Örebro via Stockholm och Arlanda till Uppsala.
– Tidtabellerna är inte fastslagna ännu, men planeringen innebär att det ska gå fyra dubbelturer per dag mellan Uppsala och stationer söderut, säger Bertil Kinnunen.
Med nya trafiksträckningar och priser räknar man inom Mälab med att resandet ökar, och därför kommer också nya tåg att köpas in.
– De nya tågen kommer först 2019, och de kommer i första hand att trafikera sträckningarna i Sörmland och Östergötland. Det påverkar också kostnaderna för respektive landsting. För Uppsala räknar vi med sex miljoner kronor i ökade kostnader per år eftersom vi redan har en stor och väl utbyggd trafik. För andra landsting kan kostnaderna bli betydligt högre, säger Bertil Kinnunen.