Enligt den projektplan som antogs för ett år sedan skulle reservatet ha bildats redan i oktober i år. Men förhandlingarna har dragit ut på tiden. Den första november skrev dock Uppsala kommun och SLU på en avsiktsförklaring om att bilda Årike Fyris inom fem år.
– Det är viktigt att vi kan bevara den här fantastiska naturen. Det är ett bra rekreationsområde för alla som bor och kommer att bo i närheten. Vi har anlitat Upplandsstiftelsen för att ta fram en skötselplan. Tanken är att vi ska kunna ta ett beslut i fullmäktige i vår om att inrätta reservatet, säger kommunalrådet Maria Gardfjell (MP).
Uppsala kommun har diskuterat en reservatsbildning under 20 års tid men det är först under det senaste året som det lossnat.
– Vi har haft en bra dialog med SLU och är oerhört glada att vi lyckts komma fram till den här avsiktsförklaringen.
Vad har varit stötestenen i förhandlingarna genom åren?
– Jag kan inte peka på någon särskild fråga som varit problematisk. Jag tror främst att det handlat om missuppfattningar om vilken typ av jordbruksverksamhet som man ska kunna bedriva inom reservatets gränser. Dessutom har det under tidigare mandatperioder funnits en otydlighet inom politiken, säger Maria Gardfjell.
SLU:s rektor Peter Högberg som skrivit under avtalet är mycket nöjd med avsiktsförklaringen som han anser tillgodoser SLU:s behov inom forskning och utbildning samtidigt som stora naturvärden för Uppsalaborna säkras.
Meningen är att SLU ska kunna fortsätta brukar markerna i reservatet som tidigare.
– Det är en förutsättning för att bevara landskapet i området. Exakt hur det ska ske kommer att framgå i de skötselföreskrifter som Upplandsstiftelsen ska ta fram, säger Maria Gardfjell.
Enligt avtalet är parterna överens om bara tillåta exploateringar inom reservatet i form av vägar och anläggningar för gång- och cykeltrafik. Den kollektivtrafikbro som ska byggas mellan Ulltuna och Bergsbrunna ska bara kunna ha spårbunden trafik.
Innebär det här att en bro för bilar är utesluten?
– Ja, det är det. Vi har utgått från vår översiktsplan och där står spårväg. På så sätt kan vi bygga en kollektivtrafiklänk som inte påverkar det världsarv som vi hoppas Årike Fyris ska bli, säger Maria Gardfjell.
Allianspartierna säger alla ja till att Årike Fyris blir naturreservat men nej till att bara tillåta en bro för kollektivtrafik.
Kommunalrådet Stefan Hann (C), tycker det är anmärkningsvärt att låsa sig för spårbunden kollektivtrafik när kommunen ännu inte tagit något beslut om teknisk lösning för hur kollektivtrafiken ska se ut i framtiden.
– En bro är nödvändig över Fyrisån i det geografiska läget och den bron måste klara alla trafikslag, säger han.
Jonas Segersam, kommunalråd för (KD), är förundrad över att den rödgröna kommunledningen väljer spårbunden trafik innan förhandlingarna med staten om fyrspår, åtaganden om nya bostadsprojekt och nytt stationsläge i Bergsbrunna är klara.
Moderaterna tror att det kan bli en intensiv politiskt diskussion om bron om den begräsas till spårbunden trafik.
– Vi ska ju bygga mycket bostäder i området. Att inte ha en bro för alla är oansvarigt när man ser hur trafiksituationen är på Dag Hammarskjölds väg redan i dag, säger kommunalrådet Thereze Olsson.
Liberalernas kommunalråd Mohamad Hassan anser att en bilbro enbart för spårbunden trafik tillhör gårdagens lösningar.
– Vi vet inte hur det kommer att se ut när vi får elbilar och självkörande bilar. Kanske kommer de att vara en del av framtidens kollektivtrafik. Att låsa oss för ett alternativ nu är olyckligt.
Men kan inte alliansens lösning göra så att Årike Fyris inte kommer klassas som världsarv?
– Vi menar inte att man ska släppa på biltrafik från dag ett utan vänta tills det finns miljövänliga alternativ. Det handlar ju om att begränsa utsläppen i reservatet och buller och elbilar är både tysta och rena, säger Mohamad Hassan.
Maria Gardfjell anser att 75 procent av all trafik måste ske kollektivt eller med gång och cykel i framtiden.
– Vi kan inte fortsätta att bygga staden för bilen. Men det finns många tillfällen att diskutera den här frågan innan vi tar beslut, säger hon.