Därför var det så lång kö till Swedbanks kontor i Uppsala

En uppemot 20 meter lång kö ringlade sig ut från Swedbanks kontor i Uppsala under måndagen. Alexandra Lindgren hade åkt hela vägen från Knivsta för ett enkelt bankärende – men tvingades vända om utan att få någon hjälp. 
– Det var fruktansvärda köer. Nästa gång måste jag ta ledigt från jobbet för att gå till banken, säger hon. 

En "oerhört lång" kö ringlade ut från Swedbanks lokala kontor i centrala Uppsala under måndagen.

En "oerhört lång" kö ringlade ut från Swedbanks lokala kontor i centrala Uppsala under måndagen.

Foto: Läsarbild

Uppsala2025-04-14 21:34

Under måndagseftermiddagen syntes en "otroligt lång kö" utanför Swedbanks huvudkontor i centrala Uppsala. Strax efter klockan 14.00 ska kön ha varit uppemot 20 meter lång, enligt en tipsare. 

Knivstabon Alexandra Lindgren hade kört till Uppsala för att göra ett enkelt bankärende som hon uppskattar skulle ta ungefär tre minuter.

– För att lösa ett enkelt ärende tvingas man åka till Uppsala, eftersom bankontoret i Knivsta inte har öppet för drop-in ärenden, säger hon.

Hon hade alla dokument och handlingar förberedda, men tvingades vända hem utan att ens ha satt sin fot inne på kontoret.

– Jag hann betala för parkering och när jag kom fram vid 12.20-tiden var det redan fruktansvärda köer, säger hon. 

Hon lämnade kön för att återvända några timmar senare. Vid 15.30-tiden var kön ännu längre och sträckte sig ända fram till Elite Hotel Academia. 

– Jag var så arg. Nästa gång behöver jag ta ledigt från jobbet för att kunna göra bankärende, säger hon. 

Knivstabon Alexandra Lindgren skulle göra ett snabbt ärende på Swedbank i Uppsala. Men kön till kontoret var så lång att hon tvingades åka hem utan att få någon hjälp.
Knivstabon Alexandra Lindgren skulle göra ett snabbt ärende på Swedbank i Uppsala. Men kön till kontoret var så lång att hon tvingades åka hem utan att få någon hjälp.

Även Swedbanks kontor i Gränby har stängt för drop-in besök. Alexandra Lindgren tycker att det är stort ett problem. 

– Det finns bara ett kontor häromkring där man kan göra drop-in ärenden och där har de bara öppet i tre timmar om dagen. Det blir sämre för kunderna som behöver resa långt och det är svårt att hitta parkeringsplatser i centrum.

Charlotte Nilsson, pressansvarig på Swedbank, bekräftar att fler kunder än vanligt dykt upp på måndagen.

– Jag kan bara beklaga att det drabbar våra kunder. Det är ett oerhört högt tryck just nu. Vår förhoppning är att vi ska hinna hjälpa så många som möjligt under dagen. De som inte hinner få hjälp är välkomna i morgon, säger hon. 

En av anledningarna är att kontoret håller stängt under skärtorsdagen, långfredagen och annandag påsk. 

– Vi har ett extra stort tryck under måndagen. Många kunder kommer för att göra sina bankärenden innan högtiden.

Köerna beror även på förändrade öppettider för drop-in besök. Det nya öppettiderna, mellan klockan 13.00 till 16.00, har ställt till det på flera kontor i landet. 

Charlotte Nilsson, pressansvarig på Swedbank, beklagar de långa köerna. ”Vi utvecklar våra öppettider och våra telefontider så att vi kan anpassa våra tider för att möta våra kunders behov. Det vi har sett är att det är fler kunder som vill besöka oss digitalt,” säger hon.
Charlotte Nilsson, pressansvarig på Swedbank, beklagar de långa köerna. ”Vi utvecklar våra öppettider och våra telefontider så att vi kan anpassa våra tider för att möta våra kunders behov. Det vi har sett är att det är fler kunder som vill besöka oss digitalt,” säger hon.

– Att det är kö vid öppning är inget unikt för Uppsala. Men det här stora trycket som vi sett idag i Uppsala, det är inget vi sett på andra kontor, säger hon. 

De nya öppettiderna infördes för att minska telefonköerna till Swedbanks kundcenter, men istället har köerna utanför de fysiska kontoren blivit längre.

– Många av våra lokala kontorschefer uppger att det är lugnare framåt 15-tiden, säger hon. 

Hon har flera råd till den som behöver besöka banken innan påsk. 

– Vi har kortare telefonköer nu och man kan alltid ringa till vår telefonbank om det är ett ärende som går att lösa på det sättet. Man kan även ringa och boka in en tid om man behöver hjälp med ett specifikt ärende. 

Det har ju varit väldigt långa köer. Kommer ni se över det här systemet?

– Vi har precis infört det här nya arbetssättet och vi ska såklart se över hur det fungerat. Jag kan bara beklaga att det blivit ett så högt tryck under måndagen.

Alexandra Lindgren tycker att Swedbank borde ha mer fokus på kunderna. 

– Kunderna ska inte lida för att bankerna ändrar öppettiderna. De får anställa fler och tillgodose kundernas önskemål. Jag önskar att det var samma öppettider som förut, mellan 10 till 15 måndag till fredag, säger hon. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!