Under sommaren har det spontats och pålats för det påkörningsskydd som ska hindra urspårade tåg att köra in i Stadshuset. "Muren" är två meter hög men går 8 meter på djupet och ska gjutas in i betong, berättar Gabriel Vikholm, byggprojektchef vid AB Uppsala Industrihus.

– Den stora uppgrävda gropen intill är 40 gånger 30 meter, och här ska källarvåningen till det nya huset börja byggas. Slutresultatet blir en kringbyggd, fyrkantig innergård. Därmed följer vi faktiskt den ursprungsplan som fanns när Stadshuset byggdes på 60-talet, och det känns kul, säger Gabriel Vikholm.

Innergården ska täckas av ett glastak, och med tanke på den varma sommaren tycker han det ska bli intressant att se hur det kommer att fungera i framtiden.

Artikelbild

– Vi lägger ner mycket jobb på att göra huset energieffektivt.

Det nya husets fasader är gjorda i bruneloxerad plåt som färgmässigt ansluter till Stadshusets röda Älvdalensandsten. Entrén mot Resecentrum ska ha trädetaljer – dock inte i teak som i det gamla Stadshuset..

– Just Älvdalensandsten går det nästan inte att få tag i. Och nuförtiden är ju teak inte ett godkänt träslag på samma sätt som på 60-talet, säger Gabriel Vikholm.

Stadshusets befintliga fasader mot Vaksalagatan ska i huvudsak sparas, och konstverken i form av emaljplattor på fasaderna mot Resecentrum har demonterats men ska sedan åter sättas på plats, berättar han.

Projekt Stadshus 2020 kommer att stå färdigt om ungefär tre år.