SÄ laddar regionen för nÀr krisen eller kriget kommer

Stadsbussar som konverteras till sjuktransport. Teknik-containrar som blir navet i mobila ledningscentraler. Det Àr nÄgra delar i utrustningslÄdan nÀr Region Uppsala satsar för att stÀrka sin beredskap i krissituationer.

Jan Stangebye sÀger att katastrofutrustningen kan anvÀndas bÄde vid större hÀndelser i fredstid och vid krig.

Jan Stangebye sÀger att katastrofutrustningen kan anvÀndas bÄde vid större hÀndelser i fredstid och vid krig.

Foto: Johan Heimer

Uppsala lÀn2025-04-05 05:00

– Vi dimensionerar för att klara ett krig. Men tanken Ă€r att krismaterialet Ă€ven ska kunna anvĂ€ndas vid andra typer av större hĂ€ndelser i fredstid. 

Det sĂ€ger Jan Stangebye, sĂ€kerhets- och beredskapsdirektör i Region Uppsala och Ă€r tydlig med att krisutrustningen inte bli liggande i nĂ„got mobiliseringsförrĂ„d.  

NĂ„gra tĂ€nkbara hĂ€ndelser som nĂ€mns Ă€r större olyckor som vinterns masskrockar pĂ„ E 18 och E 4 eller en evakuering av ett vĂ„rdboende, till exempel vid en större skogsbrand.

Kitet, som gör om stadsbussen till sjuktransport, bestÄr av en stÀllning för sjukbÄrar. StÀllningen kommer i ett platt paket, som en Ikeamöbel, och har en beskrivning som Àr sÄ pass enkel att en ovan person ska kunna montera ihop den. Dessutom ska stÀllningen vara anpassad för Nato-standarden pÄ sjukbÄrar, vilket gör att den lÀttare kan anvÀndas i en krissituation. En stÀllning rymmer sex bÄrar, och i en normal ledbuss fÄr man plats med tvÄ sÄdana stÀllningar, alltsÄ upp till 12 bÄrar.

– Den hĂ€r lösningen gĂ„r Ă€ven att anvĂ€nda i tĂ„gvagnar, sĂ€ger Jan Stangebye.

Även om den ombyggda bussen inte blir till en riktig ambulans sĂ„ kan den mĂ„nga gĂ„nger ersĂ€tta ambulanser vid sjuktransporterna sĂ„ att ambulanserna kan göra bĂ€ttre nytta för att transportera svĂ„rare skadade patienter.

Jan Stangebye sÀger att katastrofutrustningen kan anvÀndas bÄde vid större hÀndelser i fredstid och vid krig.
Jan Stangebye sÀger att katastrofutrustningen kan anvÀndas bÄde vid större hÀndelser i fredstid och vid krig.

I "katastrof-lĂ„dan" finns Ă€ven ett katastroftĂ€lt av samma typ som det tĂ€lt som brukar stĂ€llas upp utanför Akademiska sjukhuset vid valborg. Till tĂ€ltet finns Ă€ven vĂ€rmeaggregat, vilket gör att det kan fungera som en mobil akutmottagning vid större olyckor under vintern. 

Det stora snökaoset som stÀngde av E 22 under mer Àn ett dygn kan ocksÄ vara en situation nÀr ett katastroftÀlt skulle kunna fungera som vÀrmestuga för nedkylda bilpassagerare.

PÄ nÄgon timme kan stadsbussen konverteras till sjuktransport med hjÀlp av de ihopmonterade bÄrstÀllningarna dÀr Nato-bÄrar fÄr plats.
PÄ nÄgon timme kan stadsbussen konverteras till sjuktransport med hjÀlp av de ihopmonterade bÄrstÀllningarna dÀr Nato-bÄrar fÄr plats.

TvÄ containrar innehÄller teknik och utrustning, som till exempel dieseldrivna elaggregat, för att upprÀtta en mobil ledningsplats, dÀr regionens krisledning kan jobba om det inte lÀngre gÄr att arbeta i de ordinarie lokalerna.

Att man anvÀnder befintliga resurser, som till exempel befintliga stadsbussar, Àr en viktig grundtanke, enligt Helena Proos (S), regionstyrelsens ordförande.

– Vi försöker utveckla det vi redan har, det gör det mer hĂ„llbart, sĂ€ger hon.

IntensivvĂ„rdshelikoptern ingĂ„r Ă€ven den i krisorganisationen. Även vid tillfĂ€llen nĂ€r sjĂ€lva helikoptern inte anvĂ€nds kan personalen som bemannar helikoptern rycka in och bemanna de tillfĂ€lliga vĂ„rdenheter som byggts upp.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!