â Vi dimensionerar för att klara ett krig. Men tanken Ă€r att krismaterialet Ă€ven ska kunna anvĂ€ndas vid andra typer av större hĂ€ndelser i fredstid.
Det sÀger Jan Stangebye, sÀkerhets- och beredskapsdirektör i Region Uppsala och Àr tydlig med att krisutrustningen inte bli liggande i nÄgot mobiliseringsförrÄd.
NÄgra tÀnkbara hÀndelser som nÀmns Àr större olyckor som vinterns masskrockar pÄ E 18 och E 4 eller en evakuering av ett vÄrdboende, till exempel vid en större skogsbrand.
Kitet, som gör om stadsbussen till sjuktransport, bestÄr av en stÀllning för sjukbÄrar. StÀllningen kommer i ett platt paket, som en Ikeamöbel, och har en beskrivning som Àr sÄ pass enkel att en ovan person ska kunna montera ihop den. Dessutom ska stÀllningen vara anpassad för Nato-standarden pÄ sjukbÄrar, vilket gör att den lÀttare kan anvÀndas i en krissituation. En stÀllning rymmer sex bÄrar, och i en normal ledbuss fÄr man plats med tvÄ sÄdana stÀllningar, alltsÄ upp till 12 bÄrar.
â Den hĂ€r lösningen gĂ„r Ă€ven att anvĂ€nda i tĂ„gvagnar, sĂ€ger Jan Stangebye.
Ăven om den ombyggda bussen inte blir till en riktig ambulans sĂ„ kan den mĂ„nga gĂ„nger ersĂ€tta ambulanser vid sjuktransporterna sĂ„ att ambulanserna kan göra bĂ€ttre nytta för att transportera svĂ„rare skadade patienter.
I "katastrof-lÄdan" finns Àven ett katastroftÀlt av samma typ som det tÀlt som brukar stÀllas upp utanför Akademiska sjukhuset vid valborg. Till tÀltet finns Àven vÀrmeaggregat, vilket gör att det kan fungera som en mobil akutmottagning vid större olyckor under vintern.
Det stora snökaoset som stÀngde av E 22 under mer Àn ett dygn kan ocksÄ vara en situation nÀr ett katastroftÀlt skulle kunna fungera som vÀrmestuga för nedkylda bilpassagerare.
TvÄ containrar innehÄller teknik och utrustning, som till exempel dieseldrivna elaggregat, för att upprÀtta en mobil ledningsplats, dÀr regionens krisledning kan jobba om det inte lÀngre gÄr att arbeta i de ordinarie lokalerna.
Att man anvÀnder befintliga resurser, som till exempel befintliga stadsbussar, Àr en viktig grundtanke, enligt Helena Proos (S), regionstyrelsens ordförande.
â Vi försöker utveckla det vi redan har, det gör det mer hĂ„llbart, sĂ€ger hon.
IntensivvĂ„rdshelikoptern ingĂ„r Ă€ven den i krisorganisationen. Ăven vid tillfĂ€llen nĂ€r sjĂ€lva helikoptern inte anvĂ€nds kan personalen som bemannar helikoptern rycka in och bemanna de tillfĂ€lliga vĂ„rdenheter som byggts upp.