Tierpsbyggen i en ond cirkel

Tierpsbyggen har inte råd med ett planlagt underhåll och lappar och lagar eftersom. Orationellt, och också orättvist då hyresgäster betalar lika mycket för en nyrenoverad lägenhet som en sliten.

Roger Kjetselberg, vd för Tierpsbyggen

Roger Kjetselberg, vd för Tierpsbyggen

Foto: Erik Leijonhufvud

Tierp2016-10-31 07:05

Tierpsbyggen byter ut det som slits eftersom, och det är hyresvärdarna som avgör när det är dags.

– Det vore mer schyst om man med jämna mellanrum gjorde om badrum och bytte tapeter, säger en hyresgäst som inte fick småskavanker i köket och avrinningen i badrummet åtgärdade efter ett möte med en av hyresvärdarna.

Klas Larsson, förhandlare för hyresgästföreningen i Gävle, säger att regelbundet underhåll som utgår från en plan är en kvalitetsstämpel.

Samtidigt har olika hyresgäster olika krav. Klas Larsson menar att hyresgäster som är vana vid hög standard inte trivs med att det är en hyresvärd som avgör när en ugn inte är funktionsduglig. Samtidigt finns det hyresgäster som värdesätter en lägre hyra, säger han.

Roger Kjetselberg är vd för Tierpsbyggen. Han säger att det regelbundna underhållet i lägenheterna förhandlades bort någon gång på 1990-talet, detta för att hålla nere hyreshöjningarna.

– Det är inte bra, säger Roger Kjetselberg.

Han tar som exempel ett par som har en 25 år gammal spis, men vill ha en med induktionshäll. Hyresvärden svarar med att spisen är fullt fungerande.

– Det är ju inget höjdarläge.

Men Tierpsbyggen sitter fast i systemet, att gå över till en kontinuerlig underhållsplan med regelbundna byten av golv, tapeter, bad- och köksutrustning skulle kosta 15 miljoner kronor om året. En för stor kostnad att bära för hyresgästerna, enligt Roger Kjetselberg.

– Det största bekymret är ytskikt i badrum och fuktskador.

Ni har ett lapptäcke med olika standard, gamla spisar och kylskåp som inte är miljövänliga och slitna badrum där det finns risk för fuktskador. Vad ska ni göra för att få till ett mer rationellt underhåll och en jämnare standard?

– Det är en ond cirkel. Med den här gamla uppgörelsen, plus att vi haft tröga hyresförhandlingar, kan vi inte gå över till hyresgäststyrt underhåll.

Det betyder att när ni renoverar en lägenhet och en ny flyttar in, så betalar den familjen samma hyra som de som bott i Tierpsbyggen i 30 år?

– Ja, eftersom det räknas som sedvanligt underhåll. Vi sitter fast i ett system som är svårt att komma till rätta med.

Fakta De vanligaste underhållsformerna

Vanligast är att värden bestämmer när det är dags för omtapetsering och nya golv, så kallat fastighetsägarstyrt underhåll (FLU). Antingen finns bestämda tidsintervaller, eller så görs underhåll när lägenheten bedöms vara i behov av en uppfräschning.

Näst vanligast är så kallat hyresgäststyrt underhåll (HLU). Det innebär att det finns bestämda tidsintervaller, men hyresgästen har möjlighet att betala extra och tidigarelägga underhållet – eller avstå och få rabatt på hyran.

Sen finns det valfritt lägenhetsunderhåll (VLU) som innebär att det inre underhållet inte ingår i hyran. I gengäld sänks hyran när VLU införs.

Källa: Hem & Hyra

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!