Soul ska spegla stadens själ

Japansk pannkaka, Uppsalas seriesjäl och hur en bygger en hitlåt. Det får sammanfatta första numret av UNT:s nya månadsmagasin Soul.

Mycket läsning. En ny helgsatsning är född. Magasinet Soul.

Mycket läsning. En ny helgsatsning är född. Magasinet Soul.

Foto: Christine Richter

Ekonomi, näringsliv & finans2017-03-04 06:00

– Det roligaste har varit att orkestrera längre reportage än dem vi är vana vid i vår huvudtidning. Vi har gjort djupdykningar. I det första numret skriver vi om serier. Vi ringar in Uppsalas seriesjäl, säger Jonas Kihlander, redaktör för Soul.

Läs nya helgmagasinet Soul här.

Layouten görs av reklambyrån Södra tornet kommunikation i Uppsala och Jonas Kihlander är den som planerar innehållet. Han är lite nervös men förväntansfull när intervjun görs, dagen innan utgivning.

Seriereportaget får breda ut sig över tio sidor. Reportern undersöker varifrån serier kommer, vilken betydelse de har haft och vart serien är på väg.

– Vi har folk i 70-årsåldern som ringer in till oss och undrar varför vi inte har Rocky som seriestrip längre. Så, ja, det kan nog intressera alla åldrar.

För den matintresserade bjuds i första numret på japansk pannkaka. Den musikintresserade kan lära sig att bygga en hitlåt, kanske något för nästa års Melodifestival. Där finns också en personlig intervju med nya chefen för Stadsteatern.

– Vi har inte varit rädda för att snöa in på ett ämne eller skriva om något som känns smalt. Vi vill lyfta upp det minsta och göra det stort genom att skriva initierat och lustfyllt. Då tror vi det intresserar många, säger han.

Magasinet Soul kommer tillsammans med Upsala Nya Tidning första lördagen i varje månad. För de prenumeranter som väljer att läsa digitalt finns den som e-tidning från och med lördag morgon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!