Stefan Löfven lovade före valet att statliga Bromma flygplats skulle bli kvar. Nu vill partikamraterna i Stockholm, som äger marken och hyr ut till staten, stänga flygplatsen och bygga bostäder. Det är ändå inget svek, hävdar Aftonbladets ledarskribent Eva Franchell (16/10), eftersom bostäderna verkligen behövs och eftersom exempelvis Anna Lindh och Göran Persson tidigare sagt att Bromma borde läggas ned.
Och nej, ännu har vi inte sett det eventuella sveket. Nu vidtar en lång utredning, om Brommas betydelse för jobb och företagande, om Arlandas och Skavstas möjligheter att kompensera för bortfallet, med mera. Precis som i frågorna kring energiuppgörelsen och om vinster i välfärden kommer svekdebatten att skjutas upp en tid, kanske till valet om fyra år?
”Det finns inga lätta lösningar, vi ska titta på det”, sade komikern Henrik Dorsin som Löfven i en fiktiv partiledardebatt före valet. Och inte har det blivit lätt med det valresultat som blev. Ännu svårare lär det bli om man måste förhandla med det egna partiet också.
Bromma flygplats, så. Vad tycker de två miljoner inrikespassagerarna, de som driver företag runt om i landet men i hög grad är beroende av täta kontakter med huvudstaden? ”Jag blir så frustrerad när man gör det här till en lokal fråga i Stockholm”, säger exempelvis Niklas Nordström, S-kommunalråd i Luleå.
Och kanske vet Stefan Löfven och finansborgarrådet Karin Wanngård (S) att det kommer att bli omöjligt att stänga flygplatsen redan 2022. Att Bromma är ett riksintresse är inte bara något som kommunpolitiker och företagare på landsorten tycker, det har fastslagits av Trafikverket. Och staten hyr Bromma fram till 2038. ”Inte mycket talar för en nedläggning”, säger också Swedavia som driver flygplatsen. Hot om nedläggning har funnits i 30 års tid, redan på 1980-talet lovade S-majoriteten i Stockholm att lägga ned den stadsnära flygplatsen.
Ännu en gång har Miljöpartiet till synes nått en politisk framgång att glädja sina väljare med. Men ännu en gång är den, likt kärnkraften och Förbifart Stockholm, behäftad med en rad S-märkta ”om” och ”men”. Om ”förutsättningarna för jobb och utveckling försämras” blir det ingen nedläggning, är en skrivning som följer med överenskommelsen om Bromma. Vilket påminner starkt om det som blivit Socialdemokraternas inställning till kärnkraft.
Den nya regeringen har ännu inte lagt sin första budget och redan radar valfrågorna till 2018 upp sig. I de flesta av dessa vet vi vad allianspartierna tycker, liksom inställningen från MP och V. Men Socialdemokraternas syn på saken kan alltså variera beroende på om företrädaren finns i regeringskansliet, i Stockholms Stadshus eller i en kommun med tung industri. I väntan på en tydlig S-politik kan vi vara säkra på en sak: ”de tittar på det”.