Mål för jämställd förskola saknas

Östhammars kommun måste bli bättre på att ge förskolorna verktyg att jobba med jämställdhetsuppdraget.

Skolinspektionen genomför i år en kvalitetsgranskning av förskolans arbete med jämställdhet i flera kommuner, för att belysa om barnen erbjuds en jämställd förskola där pojkar och flickor får möjlighet att pröva och utveckla förmågor och intressen utan begränsningar utifrån stereotypa könsmönster.

Skolinspektionen genomför i år en kvalitetsgranskning av förskolans arbete med jämställdhet i flera kommuner, för att belysa om barnen erbjuds en jämställd förskola där pojkar och flickor får möjlighet att pröva och utveckla förmågor och intressen utan begränsningar utifrån stereotypa könsmönster.

Foto: Nina Leijonhufvud

Förskola2016-10-27 14:14

"Det finns inga uttalade förväntningar eller mål för förskolans arbete med jämställdhet med utgångspunkt i läroplanens skrivningar", konstaterar Skolinspektionen efter att ha granskat två förskolor.

När det gäller Logården i Östhammar skriver Skolinspektionen att jämställdhetsarbetet "i hög grad" genomsyrar förskolans verksamhet och att personalen har kompetens och ges kompetensutveckling för att motverka stereotypa könsroller. Även på Furustugan i Alunda lyfts fram att personalens interaktion med barnen är likvärdig när det gäller pojkar och flickor och att personalen vägleder barnen så att de oavsett kön får breddade möjligheter att pröva olika material och miljöer, dock främst utomhus.

Kunskapen om jämställdhetsuppdraget varierar på Furustugan och det saknas "samsyn kring det praktiska arbetet och arbetssättet". Personalen bör enligt Skolverkets beslut få mer kollegial tid att "reflektera kring jämställdhetsuppdraget och kritiskt granska sina värderingar".

Pedro Álvarez är förskolechef vid Furustugan.

– Jag tar rapporten tar jag på allvar och vi har påbörjat ett arbete för att kunna bemöta kritiken som jag fått.

Han säger samtidigt att varken han eller personalen riktigt känner igen sig i Skolinspektionens beskrivning.

– Jämställdhetsarbete är något som vi alltid har i tankarna, och all personal är införstådd med det även om vi inte har skrivit några exakta mål.

Finns tid för reflektion och analys?

– Absolut, inte specifikt för jämställdhet. Men vi har kombinerade arbetsplatsträffar och pedagogiskt kafé där vi arbetar med olika frågeställningar. Men kanske kan det göras mer tydligt, vi får rannsaka oss själva om vad som kan ha brustit.

AnneLee Larsson är verksamhetschef för förskolorna i Östhammars kommun. Hon och skolutvecklingsenheten ska ta fram en handlingsplan för jämställdhetsuppdraget där man tydligare inkluderar frågorna i det systematiska kvalitetsarbetet.

– Då handlar det mycket om att vi sätter upp mål från huvudmannen, men också om lokala mål på respektive förskola.

Varför har det inte skett tidigare?

– Jämställdhetsarbete ingår i vårt värdegrundsuppdrag och det sker mycket gott arbete vid förskolorna. Men ibland behöver man tänka på det mer medvetet. Det är en pågående process där vi också behöver kompetensutveckla personalen och där varje förskolechef får titta i sin organisation om personalen har tid för reflektion och analys.

Fakta Mål och uppföljning saknas

Skolinspektionen genomför i år en kvalitetsgranskning av förskolans arbete med jämställdhet i flera kommuner, för att belysa om barnen erbjuds en jämställd förskola där pojkar och flickor får möjlighet att pröva och utveckla förmågor och intressen "utan begränsningar utifrån stereotypa könsmönster".

Granskningen visar att Östhammars kommun inte ger förskolorna förutsättningar att på ett systematiskt sätt arbeta med jämställdhetsuppdraget. Kommunen måste enligt Skolinspektionen formulera mål, följa upp och utvärdera arbetet för förskolorna utifrån läroplanen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!