Klart: Då byggs en ny trafikplats på E4

Om fem år ska den nya motorvägspåfarten mellan Knivsta och Uppsala stå klar. Och förslaget är att Uppsala betalar. "Vi är i ett mer akut behov av trafikplatsen än Knivsta", säger Erik Pelling (S).

Erik Pelling anser att det är rimligt att Uppsala kommun betalar eftersom kommunen annars kommer att få all byggtrafik på andra vägar.

Erik Pelling anser att det är rimligt att Uppsala kommun betalar eftersom kommunen annars kommer att få all byggtrafik på andra vägar.

Foto: Adam Wrafter

Knivsta2024-10-15 11:00

Nyheten i korthet

  • En ny trafikplats på E4 mellan Knivsta och Uppsala ska stå klar om fem år. Trafikplatsen finansieras av Uppsala kommun som står i akut behov av den för att hantera byggtrafik från fyrspåret.
  • Trafikplatsen är en del av fyrspårsavtalet där Knivsta och Uppsala har åtagit sig att bygga nya bostadsområden. Enligt Trafikverket kommer trafikmängden öka så mycket att en ny utfart/infart till E4 behövs.
  • Uppsala kommun har köpt marken för trafikplatsen av en markägare i Knivsta. Trafikplatsen kommer att byggas söder om Mora stenar, nära Halmby.

I samband med fyrspårsavtalet kom Trafikverket överens med Knivsta och Uppsala om att kommunerna ska bekosta en ny trafikplats på E4. 

Till en början skulle Knivsta betala en tredjedel av kostnaden och Uppsala två tredjedelar. Nu finns ett nytt förslag som innebär att Uppsala kommun ska stå för hela kostnaden.

Är ni nöjda?

– Ja, vi är överens och tycker att det är en rimlig lösning utifrån hur behovet ser ut. Uppsala kommun behöver få den här trafikplatsen klar snabbast, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande i Uppsala.

Att trafikplatsen behövs är kommunerna överens om. I fyrpårsavtalet har de förbundit sig att bygga nya bostadsområden utmed järnvägen i Uppsala respektive Alsike. Enligt Trafikverket kommer trafikmängden därför öka så mycket att det behövs en utfart/infart till E4 i gränslandet mellan kommunerna.

undefined
Även biltrafiken kommer att öka då fler bostäder byggs i Uppsala och norra Alsike. Därför behövs en till trafikplats på E4.

Men i ett inledande skede behövs trafikplatsen främst för att all byggtrafik ska kunna ta sig smidigt till och från E4.

– För Uppsala är det i princip ett akut behov. Redan om tio år ska den nya järnvägsstationen Uppsala Södra öppna för trafik och det är ju väldigt kort tid i de här sammanhangen. Därför måste vi nu säkra att man kan angöra byggarbetsplatsen från E4, säger Pelling.

Fyrspåret ska stå klart först i Uppsala kommun (år 2034) och senare i Knivsta (2036). Detsamma gäller bostäderna i fyrspårsavtalet. Uppsala ska ha byggt klart år 2050 och Knivsta 2057.

undefined
2034 ska den nya stationen Uppsala södra stå klar. I Knivsta ska Alsike station stå klar 2036.

Enligt Trafikverkets plan ska trafikplatsen stå klar 2029.

Räcker 2029 för er?

– Ja, det är bedömningen, säger Erik Pelling vars kommun har köpt marken av en privat markägare i Knivsta

Trafikplatsen kommer att byggas söder om Mora stenar, nära Halmby. Den beräknade kostnaden var från början 130 miljoner kronor men har med åren stigit något.

undefined
Matilda Hübinette (Knivsta.nu) säger att Knivsta kommun ska bygga en anslutningsväg från trafikplatsen till norra Alsike.

Matilda Hübinette (KNU), kommunstyrelsens ordförande i Knivsta, är glad för att trafikplatsen hamnar söder om Mora stenar. 

– Det är bra att Trafikverket prioriterar att förstärka infrastrukturen i regionen. I närtid behövs trafikplatsen för att Uppsala ska kunna bygga i Sydöstra stadsdelarna, men på sikt blir den viktig även för invånare i vår kommun.

undefined
Någonstans mellan Danmark i Uppsala och Halmby i Knivsta kunde trafikplatsen ha hamnat. Nu är det bestämt att den byggs nära Halmby, söder om Mora stenar, där Uppsala kommun nyligen har köpt mark för ändamålet.

Vem står för anslutningsvägen?

– Knivsta kommer att bygga anslutningsväg i den egna geografin. Nu återstår för kommunen att analysera när det finns behov av anslutningsvägen och hur den ska finansieras, säger Matilda Hübinette som svarar att en tidig idé varit att ansluta till Björkkällevägen.

– Men vi kommer fortsätta att analysera frågan och se vilket alternativ som blir bäst för Alsikeborna.

Karta: Plats för ny trafikplats
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!