Det här kostar bilägare i de norra kommundelarna både tid, pengar och obehag.

Tidningen har träffat två av de drabbade, Stefan Löfgren och Inge Rydstedt i Österunda.

– Titta här, visar Inge Rydstedt, och håller fram dokumenten från Skatteverket.

10 kronor i broavgift har helt plötsligt blivit 310 kronor att betala, inklusive straffavgiften.

Det visade sig också att även andra avgifter var obetalda, när han kontaktade transportstyrelsen.

Stefan Löfgren har liknande erfarenheter från de senaste månaderna.

En trängselavgift från Stockholm på 22 kronor blev ett kravbrev med slutsumman 522 kronor.

– När jag kontaktade Transportstyrelsen visade det sig att även min vägskatt på en av bilarna var obetald sedan en vecka.

De är mycket upprörda över hur myndigheterna behandlar enskilda medborgare och menar att alla inte har registrerat sig för digitala betalningslösningar.

– Som tur är har vi inte varit med om några olyckor. Olovlig körning ger ju dryga böter och vilket försäkringsbolag vill ersätta skador för oskattade bilar, undrar de.

De spårar problemen till strul med postnumret.

Det gamla 740 83, blev för drygt tio år sedan 749 72 och 749 71 i deras hemtrakter.

– Alla gamla lantbrevbärare har ju koll på var folk bor så det har aldrig varit något problem, även om postnumret varit fel, säger de.

Tidigare ska Postnord ha delat ut Transportstyrelsens försändelser, men nu ska det enligt uppgift vara Bring Citymail. De vill dock inte lägga någon skuld på postleverantören, utan menar att ansvaret måste ligga hos Transportstyrelsen som inte kan skriva rätt adress.

– När man ringer till Transportstyrelsen får man rådet att överklaga till Skatteverket. På Skatteverket säger de att handläggningstiden är minst sex månader, säger Stefan Löfgren.

Lars Degeryd är sektionschef för kundtjänst på Transportstyrelsen och är den som ansvarar för det här området.

– Jag hörde talas om det här först idag, säger han till tidningen på fredagseftermiddagen.

Han säger att Transportstyrelsen på fredagen upprättade en incidentrapport efter flera klagomål från Fjärdhundra och att man nu ska utreda frågan.

Vad kan ha hänt?

– Vi gör en daglig uppdatering av Skatteverkets folkbokföringsuppgifter. Det enda jag kan tänka mig är att det har bllvit något fel i de filerna. Det borde inte bli det, men det ser jag som den enda möjligheten, säger Lars Degeryd.

Vad ska Fjärdhundraborna göra?

– De måste överklaga. Till Skatteverket om det gäller vägskatt och till Transportstyrelsen om det gäller till exempel broavgifter, så kallade infrastrukturavgifter.

Hur lång tid tar den här interna utredningen?

– Det har jag jättesvårt att uttala mig om. Det beror på it-teknikerna, vilka och hur många som är i tjänst.

Och om ni hittar felet; kan Fjärdhundraborna snabbt få tillbaka sina pengar då?

– Nej, tyvärr. Vi kan inte granska oss själva på det sättet. De måste överklaga besluten, säger Lars Degeryd.