Hon byggde sin egen racingbil

Jessica Gilliam har kört sin specialbyggda Toyota Supra i 275 km/timmen på bana. Men hon tror den har mer att ge. I helgen ställs bilen ut på nationell mässa i Jönköping. Foto: Nina Leijonhufvud

Saab fanns inte med i Shanghai, men däremot ägaren Spykers sportbilar, som hade säkrat uppmärksamheten genom att låta en utmanande tjej klättra runt bilen. Bilen i sig är så läcker att detta kändes överflödigt.

Saab fanns inte med i Shanghai, men däremot ägaren Spykers sportbilar, som hade säkrat uppmärksamheten genom att låta en utmanande tjej klättra runt bilen. Bilen i sig är så läcker att detta kändes överflödigt.

Foto: Per-Olof Lönnroth

Motor2011-04-23 12:02

På mindre än fyra sekunder har den nått hastigheten 100 kilometer i timmen. Tobobon Jessica Gilliams bil är avpassad och ombyggd för det hårda livet på dragracingbanan. Under påskhelgen ställs den ut på bilmässan i Jönköping.
Där står den, en skinande vit bil som väcker en viss uppståndelse bland dem som arbetar i bilprovningen intill. Ursprungligen är det en Toyota Supra MKIV-97. Men den är långt ifrån originalutförandet.

Jessica Gilliam har precis hämtat bilen från verkstaden där den har uppdaterats med ny lack, Top Secret kolfiberhuv, luftintag på framskärmarna, solfilm fram och bak, nya fälgar och lister, bland mycket annat.
– Jag köpte bilen i originalversion från Japan. Det är därför ratten sitter på höger sida. Japanerna kör så, säger hon.

På bilens nummerplåt står JEZZICA. Varifrån kommer de båda z?
– Det gjorde mig trött att alla frågade om det var min pojkväns bil så jag ville ha en nummerplåt med mitt namn på. Eftersom Jessica redan var upptaget blev det Jezzica på nummerplåten, berättar hon.

Jessica Gilliam har köpt bilens nya delar från Japan och USA och egenhändigt monterat och spacklat under vintern. Under tävlingar utför hon alla bestyr själv, byter däck med mera.
– Man får inte vara rädd för att bli skitig och få blåmärken när man sysslar med bilar, men det är det värt, säger hon glatt.

Det är mycket kostnader runt bilen. Bara under detta vinterhalvår har ombyggnationerna kostat 100 000 kronor.
– Det är bara att prioritera, det blir ju inte många andra nöjen, kommenterar Jessica Gilliam.
Redan som 16-åring väcktes hennes intresse för bilar och gärna sportbilar. Men hon tävlade i hästhoppning på hög nivå då. Bilintresset tog alltmer överhanden och på 18-årsdagen tog hon körkort.

För fyra år sedan uppfyllde hon en önskedröm med att köpa hon sin första Supra. Drömmen gick i småbitar efter bara sex dagar, då bilen var med om en våldsam krasch och slutade på taket i ett dike.
En månad senare köpte hon den här bilen som fortfarande är hennes utvecklingsprojekt. Bilen har faktiskt blivit som en extra familjemedlem. Alla eftermiddagar och helger ägnar hon åt att mecka med sin ögonsten.

Nu under sommarhalvåret så ska bilen ställas ut och så ska de delta i flera dragracingtävlingar och bankörningar i de Nordiska länderna.
– Fast jag använder den till vardags också, säger hon och röjer vänstra sätet från en kvällstidning, och lite annat smått och gott så att jag kan få provåka.
Hon berättar att bilen drar relativt lite bensin, 1,2 liter per mil ungefär.
– Men tyvärr är det inte särskilt miljövänligt. Bensinen måste vara 99-oktanig, annars går motorn sönder.

Det är fortfarande ganska ovanligt med kvinnor inom motorsport. Tillsammans med en bilintresserad kompis, Eliza Persson från Kalmar, tänker hon starta en klubb enbart för motorintresserade tjejer.
Målet är att skapa en liten fristad där medlemmarna kan slippa nedlåtande attityder från det andra könet. Fast för det mesta tycker Jessica Gilliam att hon blivit bra bemött av manliga medtävlare.
– Men det kan bli lite sura miner om jag skulle råka vinna förstås, säger hon.

Tursamt nog är hennes pojkvän också motorintresserad. Även om han inte tävlar själv så bildar han hejarklack tillsammans med Jessicas övriga familj när hon tävlar. Hon tycker det är skönt med stöd från nära och kära.
– Nästa steg blir att byta till ett större turboaggregat, det ska bli ännu fler hästar under motorhuven än de 500 hk den har. Och så siktar jag på att sätta svenskt hastighetsrekord för BPU Supra. Rekordet, från 0 till 402 meter på 11,6 sekunder är gammalt och det är dags att en tjej får vara med och slåss om det, säger Jessica Gilliam.
Så kör hon i väg till sin bilvårdssponsor. Bilen ska lackförseglas, poleras upp och få sponsordekaler inför påskens utställning.

Jessica Gilliam, SupraJezzica

Född: I Uppsala.
Bor: I Tobo.
Familj: Pojkvän, mamma och pappa, yngre bror.
Ålder: 28 år.
Yrke: Ekonomiansvarig på ett däckföretag.
Bil: Toyota Supra MKIV-97, kör den även privat.
På fritiden: Bygger och meckar med bilen, tävlar både på bana och på utställningar med den.
Framtidsdröm: Att ta Sverigerekordet för snabbaste BPU Supra

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!