Aktiv veteran skruvar vidare

Börje Wessman är en av svensk motorsports mesta tekniker med lång erfarenhet av både rally och racing. Uppsalabon var en gång i tiden med om att starta Toyotas och sedan Mazdas rallyverksamhet i Europa men driver sedan länge eget företag inom sporten.

Foto:

Motor2011-08-18 13:09

Noggrannhet och ordning och reda! Plus ett ofantligt stort tekniskt kunnande när det gäller tävlingsbilar och en erfarenhet som få torde kunna matcha. Börje Wessman tycks alltid ha funnits med inom motorsporten men är inte äldre än 64 år och driver alltjämt det egna företaget WRS Tekniksupport.

Hans verkstad är belägen en dryg mil utanför Uppsala i en lantligt idyllisk miljö. Innanför dörrarna ser det mera ut som en operationssal än en racingverkstad. Allt är renputsat och ordningen är minutiös. Den här säsongen sköter han två Abarth 500 Assetto Corse i märkesserien Trofeo Abarth 500 Scandinavia och en Porsche 911 GT3 Cup 997 i märkesserien GT3 Cup Challenge.
- Det går bra i båda klasserna, säger Börje. Michael Bender leder GT3 Cup Challenge både i den vanliga serien och långloppsserien. I Trofeo Abarth ligger vår förare Joakim Forsell tvåa. Den andra Abarthen körs av olika inbjudna VIP-förare.

Att Börjes arbete är en del av framgångarna säger han inte själv, men ingen förare kan vinna om det inte är ordning på bilen. De senaste 13 åren är det inom racingen som Börje arbetat men starten var rally. Och även om han är känd som stallchef och tekniker körde han själv rally i begynnelsen.
- Jag delade bil med min bror 1969. Vi körde en Volkswagen 1500S som jag trimmat och gjort i ordning. Brorsan rullade snart med den så jag fick göra i ordning den en gång till…
Börje, som är född och uppväxt i Uppsala, hade gått en 3-årig, så kallad inbyggd verkstadsskola. Det innebar att skolbänken varvades med praktiskt arbete på bilverkstad. Färdig med skolan jobbade han som lastbilsmekaniker och körde rally på fritiden fram till 1974.

I bekantskapskretsen ingick andra upplänningar som Björn Waldegård och Åke ”Bryggarn” Andersson.
- 1974 ville Björn ha med mig som mekaniker till RAC-rallyt i England. Där träffade jag Ove ”Påven” Andersson. När vi gått i mål berättade Ove att han skulle starta ett europeiskt rallyteam åt Toyota i Bryssel och frågade om jag var intresserad att komma med.
Börje kom ner till Belgien utan att kunna franska och med lite otränad skolengelska i ryggen.
- Först tolkade mina kompisar åt mig men efter en fest sa de att jag fick prata själv eftersom min engelska var bättre än deras, så tydligen kunde jag engelska.
Med franskan var det värre men Börje snappade upp så pass att han i alla fall klarar att beställa mat på franska.

Börje blev kvar i Bryssel till 1979. Toyota beslöt då att Toyota Team Europe, som teamet hette, skulle flytta till Köln i Tyskland. Då hade Börje bildat familj, gift sig med en grekisk ung dam och de hade fått sonen Tollie, som för övrigt arbetar tillsammans med Börje. Tyskland lockade inte och Börje flyttade hem till Uppsala med familjen. Men snart fick han uppdraget att sköta det nystartade tyska Toyota-teamets bil så det blev pendling på Düsseldorf i några år parallellt med jobb på Uppland Motor hemma. Teamet blev för övrigt tyska rallymästare.

I det tyska rallyteamet hette föraren Achim Warmbold. När denne ett par år senare skiftade till Mazda och fick det japanska bilmärket att satsa på ett rallyteam ville Warmbold ha med Börje som än en gång fick vara med att starta ett stort internationellt team.
- Vi började med att åka Monte Carlo-rallyt 1981 med två Mazda 1300. De två bilarna byggde jag i mammas och pappas garage i Gamla Uppsala. Det var så trångt så jag fick ta ut alla cyklarna för att få in en bil.
Mazda Rally Team Europe (MRTE) hamnade vid starten i Genève men flyttades efter en tid till Bryssel. Vips var Börje pendlare på Belgien igen. Det höll han på med i flera år och var ömsom i Bryssel, ömsom i Uppsala. I Uppsala fanns Mazdas svenska generalagent, Olle Olsson Bolagen. En dag stegade Börje in på kontoret i Fyrislund och föreslog att de skulle starta ett svenskt rallyteam. Så småningom blev det så och ansvaret att driva teamet hamnade på Börje som startat eget företag på hemmaplan.

Det svenska Mazda-teamet blev snabbt framgångsrikt och vann bland annat tre rally-SM med Thorbjörn Edling som förare. Det blev tio år med Mazda innan verksamheten lades ner. Börje jobbade sedan med Toyota Team Sweden med förare som Thomas Rådström. 1999 sadlade Börje om från skogsvägarna till racerbana. STCC hade tagit fart och legendariske Picko Troberg behövde någon som skötte hans STCC Alfa Romeo. På den vägen är det fortfarande. Börje har skött STCC-team med förare som Jens Edman, Nicklas Karlsson, Mattias Andersson och David Björk. De flesta åren i samarbete med Picko Trobergs stall.

Just nu är det inte STCC som gäller utan de små pigga Abartherna och Porschen. Eftersom det är olika serier blir det mycket farande runt de svenska banorna. I veckorna gås bilarna igenom minutiöst. Några planer på pension tycks han inte ha. Börje Wessman skruvar vidare.


RÖSTER OM BÖRJE WESSMAN

Picko Troberg, Svensk racings Grand Old Man:

”Börje är otroligt noggrann, otroligt trogen och hundra procent ärlig. Vi har gått bra ihop för att vi aldrig lagt oss i varandras jobb utan litat på varandra.”

Mattias Andersson, STCC-förare:
”Han är oerhört tekniskt kunnig med stor erfarenhet. Börje vill verkligen lyckas. Han lever med sporten och släpper inget problem förrän han löst det.”

PERSONFAKTA BÖRJE WESSMAN

Ålder: 64.
Yrke: Tekniker inom motorsport, driver WRS Tekniksupport.
Familj: Frun Debbie, sonen Tollie och dottern Annalisa.
Bor: Uppsala.
Klubb: SMK Uppsala
Favoritförare: Flera olika beroende på vad de är bra på.
Privatbil: Alfa Romeo 156 SW.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!