Livet efter dokusåpan

Att Minnah Karlsson från Hallstavik förlorade Idol-finalen blev klart  i fredags. Men hon är bara en av de många upplänningar som deltagit i dokusåpor. Vi har kollat upp hur det gått för några av de andra och även tittat i backspegeln.

Övre raden: Suzann Larsdotter, Jan Emanuel Johansson, Mille Lansburgh och Thilde Höök. Nedre raden: Jan-Olov Jansson, Lin Kowalski, Peter Gustafsson och Annika Sivertsson.

Övre raden: Suzann Larsdotter, Jan Emanuel Johansson, Mille Lansburgh och Thilde Höök. Nedre raden: Jan-Olov Jansson, Lin Kowalski, Peter Gustafsson och Annika Sivertsson.

Foto:

Uppsala2010-12-14 10:00

Året är 1997 och 28 februari kallar SVT till presskonferens på sin bakgård. Höstens stora programnyhet Expedition: Robinson presenteras av programledaren Harald Treutiger iförd tropikhatt. Konceptet är helt nytt, programserien är en mix av dokumentär, tävling och ett utröstningsmoment. Redan samma dag får programserien kritik för inslaget av fiendskap mellan grupperna. Är det inte upplagt för tragedi frågar Aftonbladets reporter Jan-Olov Andersson. Vi räknar med spänningar mellan lagen, får han till svar.

Men det är en västanfläkt mot vad som ska komma. Presskonferensen hålls i en tid när tittarmagneten på lördagar heter Leif ”Loket” Olsson, programledare för Bingolotto. Loket äger lördagarna och arbetar för nystartade uppstickaren TV?4. Den långlivade dundersuccén Bingolotto kom från lilla lokala Göteborgskanalen, Kållevisionen. SVT behöver ett lördagsprogram att matcha med. Nöjesprogrammen hade stagnerat i utvecklingen. Fredagarna har SVT mutat in med nya underhållningsprogrammet Så ska det låta. Ett resultat av att Pia Marquard från Danmark har blivit ny underhållningschef. Hon letar efter ett program som mer spelar på exotiska drömmar än den trista vardagen.

Året innan är en annan person i samma behov av en succé. Det är Anna Bråkenhielm, då utvecklingschef för Strix, ett produktionsbolag i ekonomisk kris. På årliga tv-mässan i Cannes är programidén Survivor till salu. Den är skapad av engelsmannen Charlie Parsons, men ingen engelsk kanal eller produktionsbolag har dittills nappat på idén att låta en grupp människor placeras på en öde ö, tävla i lag och utsätta sig för personlig utröstning under ständig filmning. Ännu har ”vanliga” människors privatliv inte blivit en offentlig angelägenhet. Visserligen kör MTV sedan fem år tillbaka reality-serien Real world, där sju deltagare bor ihop medan en kamera följer deras liv. Men de slipper utröstning och händelserna är vardagliga.

11 juli 1997 begår 34-åriga Sinisa Savija självmord hemma i Norrköping. Han är den första i världen att ha blivit utröstad inför kameran i reality-tv. Enligt hans änka är utröstningen orsaken, men produktionsbolaget har en annan version. Då hamnar Expedition: Robinson i hetluften innan ens första avsnittet sänts. På SVT sätter sig cheferna i krismöten och utanför hörs kraven på deras avgång. Robinson kallas allmänt för fascist- och mobbnings-tv. Självmordet gör att deltagarnas psykiska hälsa hamnar i fokus. Tv-serien får högljudd kritik med krav på att den inte ska visas. Den som våndas inför beslutet är SVT:s vd Sam Nilsson.

17 september meddelar han i Rapport att första avsnittet kommer att klippas om, ö-rådet ska tas bort, det moment där deltagarna motiverar sina röster. Trots den massiva kritiken sänds första avsnittet av Expedition: Robinson den 4 oktober och tv-publiken sviker inte. 1,1 miljoner personer sitter i tv-soffan och följer äventyret i Malaysia. Sam Nilsson beordrar att hela serien ska klippas om och Pia Marquard som köpt in serien avgår från sitt jobb när Robinson blir ett lördagsnöje. Plötsligt tystar kritiken. Den media som tidigare rasat mot upplägget får nu glädjefnatt av att bevaka nya b-kändisar som Robinson-Robban och Robinson-Emma. Succén är ett faktum och Robinson-konceptet säljs till 45 länder.

Efterföljarna i Sverige heter Baren, Farmen, Villa Medusa eller Big Brother. Och det är bara början. Numera avlöser dokusåporna varandra. De sägs till och med om dem att de är konst och skildrar vår samtid. Ingen höjer längre på ögonbrynen för en tv-genre som bygger på grundidén att den starkaste förtjänar att överleva.
Det är en hisnande tanke att det var en public service-kanal i Sverige som krattade manegen. Och att en enda Survivor-final fick 51 miljoner amerikaner att slå på tv:n.

Källa: TV-fabriken av Johan Såthe, Aftonbladet, DN, Buzzle.com, Wikipedia

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om