Efter biobesöket trÀffas vi i ABF:s kurslokal, dÀr hon mÄlar flera dagar i veckan. Hon trivs i keramikverkstaden, det Àr en kreativ miljö, med hyllor fulla av pÄbörjade keramikfigurer, vita ihopsnörade platspÄsar med fuktig lera i, och fÀrgprover pÄ glasyrer. DÀr kan hon sitta i ostördhet hur mÄnga timmar som helst, totalt fokuserad pÄ sina bilder. Hon mÄlar akvarell med en egen teknik.
ââFilmen var hĂ€rlig. Och jĂ€tterolig ibland, kanske ingen djupdykning i Ă€mnet men en intressant skildring av Simons svĂ„righeter, sĂ€ger Maria Paronen Eidenert.
Filmen handlar om 18-Ärige Simon som har Aspergers syndrom och bor ihop med sin Àldre, bror Sam.
ââHans bror var underbar, han hade sĂ„ stort tĂ„lamod. Filmen gav en bra bild av hur tufft det kan vara förĂ€lder eller syskon till nĂ„gon med asperger, sĂ€ger hon.
Filmen Àr en komedi, men för Maria Paronen Eidenert Àr en annan dimension minst lika viktig.
â För mig var den sorglig ocksĂ„. Jag kĂ€nde sĂ„ vĂ€l igen hur det Ă€r för barn som har aspergers och tyckte sĂ„ himla synd om Simon nĂ€r han fick sina hysteriska utbrott.
SjÀlv fick Maria sin diagnos som vuxen. Det var för tio Är sedan. Diagnosen blev början till en positiv förÀndring i hennes liv. Innan dess hade hon mest bara kÀnt sig udda och undrat vad som var fel pÄ henne.
ââJag var som ett stort barn utan förĂ€ldrar, sĂ€ger Maria Paronen Eidenert, som kunde sitta mitt bland andra mĂ€nniskor, kĂ€nna sig utfryst och uppleva att deras samtalsĂ€mnen var lika ointressanta som svarta prickar.
Efter mĂ„nga Ă„r av helvete kom diagnosen som en förklaring, hon kunde plötslig förstĂ„ sig sjĂ€lv bĂ€ttre och hennes problematik blev tagen pĂ„ allvar av omgivningen. Ăven om hon fortfarande möts av oförstĂ„else. Det vĂ€rsta hon vet Ă€r nĂ€r nĂ„gon pĂ„stĂ„r att det inte Ă€r nĂ„got fel pĂ„ henne.
ââJag undrar verkligen varför folk sĂ€ger sĂ„, Ă€r det för att trösta eller vad? Att sĂ€ga sĂ„ betyder ju bara för mig att de inte förstĂ„r mina problem och tycker att jag överdriver. Jag behöver inga tröstande ord, jag vet att jag Ă€r bra, men har vissa svĂ„righeter, sĂ€ger hon.
Fanns det nÄgot som du inte gillade med filmen?
â Negativt var att Simon uppfyller alla kriterier för syndromet. SĂ„ Ă€r det ju inte för alla, precis. Jag har social asperger, men för nĂ„gon annan kan det vara totalt annorlunda. Risken finns att folk tror att man mĂ„ste ha alla de dĂ€r dragen för att ha asperger. I sĂ„ fall döljs ju handikappet och man blir inte tagen pĂ„ allvar om man inte Ă€r som Simon, sĂ€ger Maria Paronen Eidenert.
Hon pÄpekar att mÀnniskor har svÄrt att förstÄ hennes svÄrigheter. Kanske beror det pÄ att hon Àr en positiv, alert person som inbjuder till kontakt och pratar öppenhjÀrtigt. För öppen, tycker Maria Paronen Eidenert sjÀlv, och tillÀgger att hon gÀrna pratar med frÀmmande mÀnniskor om privata saker. Hon saknar mask i sociala sammanhang och klarar inte av att kallprata men samtidigt gillar hon att umgÄs med sina vÀnner.
ââMen vad de inte vet Ă€r att om jag Ă€r social i tvĂ„ dygn mĂ„ste jag vila en vecka efterĂ„t. Möten ger sĂ„ mycket impulser att jag inte klarar av fler mĂ€nniskor. Folk kan kĂ€nna sig ratade nĂ€r jag sĂ€ger nej. Fast jag vet precis nĂ€r det Ă€r lugn och ro jag behöver, sĂ€ger hon.
Ett tema i filmen Àr Simons motvilja mot förÀndringar. Liksom Simon har ett schema för hur hans dagar ska se ut, schemalÀgger Maria Paronen Eidenert ocksÄ sin tillvaro. Varje morgon skriver hon upp vad hon ska göra under dagen och dÄ mÄste det bli gjort. Hon kan inte skjuta upp nÄgot Àven om hon mÀrker att hon inte hinner med allt det schemalagda. Fel tid betyder kaos.
Hon tar fram ett fullskrivet pappersark, det har en massa rader med kolumner. Det Àr hennes sÀtt att fÄ ordning pÄ dagen. Bland mycket annat stÄr att hon ska trÀffa sin man, Mika, efter intervjun.
För Maria Àr förÀndringar jobbiga. NÀr de bytte sovrum hemma och hon flyttade en trappa upp, förvandlades verkligheten till kaos och hennes man kÀndes frÀmmande för henne. Mest kaotiskt blir det om flera förÀndringar sker samtidigt.
ââJag ser bara detaljer, inte nĂ„gon helhet. Mitt pussel bestĂ„r av kanske 2â000 bitar medan andra mĂ€nniskor har cirka 200 att pussla ihop. Ibland mĂ„r jag dĂ„ligt nĂ€r telefonen ringer, det kan rucka hela mitt tidsschema, sĂ€ger hon.
Hon kan lyssna pÄ samma album om och om igen. Under tvÄ Ärs tid Àr det Peter LeMarc som snurrat i spelaren. Maria kÀnner inget behov av ny musik. Att lyssna pÄ radio Àr det vÀrsta hon vet. DÀr Àr det nya program hela tiden.
NÀr hon gÄr pÄ teater kan hon bli alldeles uppfylld av Äsynen av drÀkterna och fÀrgerna men utan att greppa handlingen.
Kunskap som krÀver helhetsbild har hon svÄrt för, dÀremot Àlskar hon att fördjupa sig inom vissa Àmnen. Hon kör bil men har svÄrt att hitta.
ââJag vet i vilken riktning jag ska men kan inte planera min körning. Men till slut brukar jag komma rĂ€tt Ă€ndĂ„. Jag vet inte vad riktigt vad kommunen Ă€r men dĂ€remot Ă€r jag en jĂ€kel pĂ„ kinesisk filosofi, sĂ€ger Maria och ser glad ut.
I filmen har Simon ett fyrkantigt sÀtt att se pÄ kÀrlek. Det Àr som att han har svÄrt att förstÄ kÀnslor.
ââAtt vi inte skulle ha tillgĂ„ng till vĂ„ra kĂ€nslor Ă€r bullshit. Ă
tminstone för mig. Jag tycker snarare att problemet Àr tvÀrtom, att jag har för mycket kÀnslor. NÀr jag kommer in i ett rum med okÀnda mÀnniskor kan jag lÀsa av dem direkt. Men det kan bli för mycket för mig och dÄ mÄste jag hÄlla kÀnslorna tillbaka, sÀger hon.
Rollfiguren, Simon, har en stark motvilja till kroppskontakt, den kan Maria bÄde kÀnna igen och inte.
ââI min familj kramas vi mycket. Men det mĂ„ste vara pĂ„ den personens villkor. Jag avskyr lös beröring, sĂ€ger hon allvarligt, och visar hur hon menar genom att stryka sig sjĂ€lv försiktigt med fingertopparna pĂ„ ovansidan av ena armen.
Under samtalet med Maria Àr det ett begrepp som hon ofta Äterkommer till: Att det Àr kaos i strukturerna. I hennes mÄlningar syns tydligt att hon med mönster och detaljrikedom efterstrÀvar struktur. Hon mÄlar akvarell men anvÀnder inte tekniken vÄtt-i-vÄtt, dÄ man först blöter igenom hela arket och lÄter fÀrgen flödande flyta ut.
Nej, hon mÄlar först motiven och duttar sen med fuktigt papper för att fÀrgen ska flyta ut under kontrollerade former. Hennes asperger Àr förutsÀttningen för att hon började mÄla akvarell. Sedan dess har mÄlandet blivit hennes energigivande batteri. Det Àr sÄ hon fÄr struktur pÄ kaoset.