Tomas Gunnarsson har laddat datorn med 150 bilder som han hoppas hinna visa på en timme för Uppsalastudenter. Det räcker inte.
– Jag undrar var fotografen befinner sig när han tar den här bilden, frågar han och pekar på vita duken.
Fotot han visar är en klassisk genusfälla: Bilder på kvinnor fotograferade uppifrån vilket ger ett förminskande intryck medan motsvarande bilder på män är tagna underifrån får dem att verka stora och betydelsefulla.
Tomas Gunnarsson har specialiserat sig på att spåra könsstereotypa bilder i massmedier och är inbjuden av Feministiskt studentinitiativ. Det var när han fick jobb på Nöjesmagasinet och på en tv-spelstidning som han upptäckte att han föll in i mönster som skildrade kvinnor och män på olika vis.
– Jag hamnade i branscher med väldigt grabbiga miljöer och kände mig rätt ensam med att ifrågasätta bilderna, säger Tomas Gunnarsson.
Men det räcker inte vara medveten insåg han snabbt. Självkritiskt visar han en egen bild på ishockeyspelade barn. Närmast är tre pojkar i hockeyutrustning. De trycker klubborna hårt mot isen och ser ut att vilja slänga sig ut i spelet direkt. Längre bort syns två flickor som varken har hjälmar eller klubbor. De står där rakt upp och ner och tittar försynt in i kameran.
– Fotografer tenderar att låta män arbeta eller vara upptagna på bild. De har ofta en allvarlig uppsyn. Medan kvinnor får posera leende, säger han.
Sedan Tomas Gunnarsson var 19 år har han fotograferat. För att undvika fällorna pluggade han genusvetenskap och startade 2010 bloggen Genusfotografen.se. Där lägger han ut könsstereotypa bilder för att väcka diskussion. För det har han fått massiv kritik foch hot ör att han uppmärksammar bilderna.
Han har hittat många bilder att kritisera. Ur danska fiskemagasinet Fisk & fri visar han det återkommande inslaget: Veckans fiskeflicka som topless eller helnaken poserar. Ibland med fiskespön, någon gång med en krokodil men som oftast med fiskar tätt intill kroppen. Ingen gös är stor för att inte passa mellan två nakna bröst.
Efter att ha fått ersättningskrav från fiskefotgrafen tog han bort de sexistiska bilderna från bloggen. Då skickade hans läsare in tecknade parodier på veckans fiskeflicka. Det blev utställningen: Fiskporr. Numera har fiskemagasinet slutat med veckans fiskeflicka.
Det händer att redaktioner tar till sig kritiken när trycket på sociala medier blir för stort. Tidningen Pappa som förr var helt befriad från barn på förstasidan, har numera barn där. Men fortfarande ser bilderna annorlunda ut än motsvarande på mammor.
– Män skildras ofta med en mordisk uppsyn, säger Tomas och visar ett porträtt ur Damernas värld och frågar om publiken känner igen personen.
Nej, det är det ingen som gör, trots att den föreställer Skavlan-reportern, Niklas Källner, som med sina förtroendeingivande frågor får folk att avslöja sina innersta tankar. På det här porträttet liknar han mest huvudrollsinnehavaren i en barnförbjuden thriller.
– Vi skapar hela tiden normer, ett slags osynliga regler för vad som är manligt och kvinnligt. Men de förändras hela tiden. Begrepp som manligt och kvinnligt bygger på motsatser. Det som anses kvinnligt kan därför inte vara manligt, säger han och trycker fram en bild från 1884 som föreställer president Franklin D Roosevelt som barn och i klänning.
Men det är inte bara i tidningar som Tomas Gunnarsson hittar könstereotypa bilder. Reklamen är full av dem. Där är det klassiska tricket att marknadsföra tekniska prylar med hjälp av en vacker, sexig kvinna som poserar intill (på bloggen Sälj grej med tjej finns ett exempel på den typen av pr-strategi).
Fast också med de bästa intentioner kan det gå snett. I kampanjer för att stödja kvinnligt företagande frodas klychiga formuleringar och i affärstidningtrivialiseras kvinnor som företagare. Inte sällan blir de refererade till som dotter, flicka eller rödhårigt yrväder. Allt ackompanjerat av bilder på leende, hoppande kvinnor, tagna ur den miljö som de arbetar i. Kvinnliga vd:ar med makt framför tomma skrivbord är det senaste.
Detta fick Tomas Gunnarsson att göta utställningen Stötta manligt företagande. Han fotograferade manliga egenföretagare i poser som enligt normen anses kvinnliga. Och han intervjuade med frågor som: Hur funkar det för dig att vara man och företagare?
– Jag tog och läste på lite innan. Då upptäckte jag att mäns företag oftare går i konkurs än kvinnors och att män skadar sig oftare på jobbet i det egna företaget så att de dör, säger Tomas Gunnarsson som upptäckte att Die hard-attityden fanns hos männen som han intervjuade.
– Kanske har de påverkats av sättet som framgångsrika män skildras i media. Kan det vara så att bilder helt utan känsloyttringar, hänger ihop med att män hellre störtar i stället för att be om hjälp, undrar Tomas Gunnarsson som tycker att det är dags att förpassa de gamla idealen till dåtiden.
Hans drivkraft är att låta folk slippa de bojor som könsstereotyper låser in oss i. Men då måste man först känna till vilka de är. Sedan är det lättare att undvika ett bildspråk som reproducerar gamla invanda föreställningar och börja skildra människor som människor.
Den skeva mediebilden
När genusfotografen Tomas Gunnarsson visar bilder i Uppsala är kvinnor någon som sitter i en båt med en stor fisk mellan sina bröst eller som vd framför ett tomt skrivbord.
Foto: Mattias Lundblad
ANMÄL SEXISTISKT INNEHÅLL
Så här anmäler du reklam med könsdiskriminerade eller sexistiskt innehåll: Kopiera annonsen, reklamfilmen eller skicka in en länk till webbsidan som du vill anmäla och skicka till ERK, Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam. Bifoga ett brev med en kort motivering varför reklamen är könsdiskriminerande eller schabloniserande. Ange vilket nummer av tidningen som reklamen fanns i eller vilken tid som inslaget sändes i tv.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!