Flickornas betyg drar ifrÄn, medan pojkarna halkar efter. Fler flickor och fÀrre pojkar Àr i Är behöriga att söka gymnasiet. SÄ sammanfattar Skolverket sin genomgÄng av det förra lÀsÄrets slutbetyg frÄn högstadiet.
à rets trend ser lyckligtvis annorlunda ut i Uppsala, men det generella Àr tyvÀrr ingen nyhet. Pojkarnas studieresultat har lÀnge varit sÀmre Àn flickornas. SÀrskilt pojkar med lÄgutbildade förÀldrar har halkat efter. NÀr Skolverket jÀmför grundskoleelevernas resultat tycks betygsgapet inte bero pÄ om elevens bakgrund Àr svensk eller utlÀndsk. Det Àr i stÀllet förÀldrarnas utbildningsnivÄ som sÀtter spÄr i betygskuvertet. Elever som anlÀnt till Sverige efter skolstart har dock sÀmre studieresultat Àn sina kamrater, oavsett förÀldrarnas utbildning.
Tendenserna talar för att den svenska skolan alltjÀmt dras med tvÄ separata problem. För det första Àr det osannolikt att pojkarnas sÀmre resultat i grunden beror pÄ undervisningens utformning. I första hand handlar det om en grundmurad motvilja hos mÄnga pojkar att förknippas med hÄrt arbete i skolan. Det Àr en kultur dÀr flickor men inte pojkar fÄr lov vara plugghÀstar.
I ungdomarnas mansroll ingÄr social förmÄga och intelligens, men inte flit. NÀr misslyckade anstrÀngningar Àr det vÀrsta som kan hÀnda, gör man bÀst i att lÄta bli att anstrÀnga sig.
Avhandlingstiteln âAtt synas och lĂ€ra utan att synas lĂ€raâ (2012) beskriver vĂ€l denna destruktiva instĂ€llning. I undersökningen, av sociologen Anne-Sofie Nyström, sĂ€ger en av de unga mĂ€nnen att det âsom ger mest respekt â eller vad man ska kalla det â det Ă€r om du fĂ„r bra pĂ„ prov, pluggar sĂ„ dĂ€r halvmycket och Ă€ven har fritidâ.
Det Ă€r det inte troligt att denna âantipluggkulturâ, som i mindre utstrĂ€ckning Ă€ven drabbar flickor, kan förklara de stora skillnaderna mellan akademikerbarn och barn till förĂ€ldrar med lĂ€gre utbildning. FörvĂ€ntningar spelar sĂ€kert en tragisk roll i detta glapp. Men mycket tyder pĂ„ att undervisningen i den svenska skolan i sig inte ger alla barn goda villkor att fullt ut dra nytta av sina förmĂ„gor.
Trots Skolverkets nedslÄende statistik Àr det för tidigt att döma ut Jan Björklunds reformer i riktning mot ett skolsystem dÀr tydligare och högre krav stÀlls pÄ huvudmÀn och skolor sÄvÀl som pÄ elever. Elever utan starkt stöd hemifrÄn Àr betjÀnta av skickligare lÀrare och starkare Äterkoppling kring studieresultat. MÄnga av regeringens ÄtgÀrder Àr fortfarande fÀrska och kan tyvÀrr ta tid att fÄ effekt.
Men att tro att reformerna ska avsakffa glappet mellan pojkar och flickor Àr orealistiskt. Mer av katederstyrd undervisning gör förvisso inlÀrningen mindre beroende av elevens egen instÀllning. Men lÄg motivation och rÀdsla att misslyckas kommer att finnas kvar. Det kommer att krÀvas mer för att rÄda bot pÄ betygsgapet.