Varför sÄ olika betyg?

Bra betyg. Men varför Àr flickors betyg i genomsnitt bÀttre Àn pojkarnas?

Bra betyg. Men varför Àr flickors betyg i genomsnitt bÀttre Àn pojkarnas?

Foto: Rolf Hamilton

Uppsala2012-11-12 00:00
Detta Àr en ledare. UNT:s ledarsida Àr liberal.

Flickornas betyg drar ifrÄn, medan pojkarna halkar efter. Fler flickor och fÀrre pojkar Àr i Är behöriga att söka gymnasiet. SÄ sammanfattar Skolverket sin genomgÄng av det förra lÀsÄrets slutbetyg frÄn högstadiet.

Årets trend ser lyckligtvis annorlunda ut i Uppsala, men det generella Ă€r tyvĂ€rr ingen nyhet. Pojkarnas studieresultat har lĂ€nge varit sĂ€mre Ă€n flickornas. SĂ€rskilt pojkar med lĂ„gutbildade förĂ€ldrar har halkat efter. NĂ€r Skolverket jĂ€mför grundskoleelevernas resultat tycks betygsgapet inte bero pĂ„ om elevens bakgrund Ă€r svensk eller utlĂ€ndsk. Det Ă€r i stĂ€llet förĂ€ldrarnas utbildningsnivĂ„ som sĂ€tter spĂ„r i betygskuvertet. Elever som anlĂ€nt till Sverige efter skolstart har dock sĂ€mre studieresultat Ă€n sina kamrater, oavsett förĂ€ldrarnas utbildning.

Tendenserna talar för att den svenska skolan alltjÀmt dras med tvÄ separata problem. För det första Àr det osannolikt att pojkarnas sÀmre resultat i grunden beror pÄ undervisningens utformning. I första hand handlar det om en grundmurad motvilja hos mÄnga pojkar att förknippas med hÄrt arbete i skolan. Det Àr en kultur dÀr flickor men inte pojkar fÄr lov vara plugghÀstar.

I ungdomarnas mansroll ingÄr social förmÄga och intelligens, men inte flit. NÀr misslyckade anstrÀngningar Àr det vÀrsta som kan hÀnda, gör man bÀst i att lÄta bli att anstrÀnga sig.

Avhandlingstiteln ”Att synas och lĂ€ra utan att synas lĂ€ra” (2012) beskriver vĂ€l denna destruktiva instĂ€llning. I undersökningen, av sociologen Anne-Sofie Nyström, sĂ€ger en av de unga mĂ€nnen att det ”som ger mest respekt – eller vad man ska kalla det – det Ă€r om du fĂ„r bra pĂ„ prov, pluggar sĂ„ dĂ€r halvmycket och Ă€ven har fritid”.

Det Ă€r det inte troligt att denna ”antipluggkultur”, som i mindre utstrĂ€ckning Ă€ven drabbar flickor, kan förklara de stora skillnaderna mellan akademikerbarn och barn till förĂ€ldrar med lĂ€gre utbildning. FörvĂ€ntningar spelar sĂ€kert en tragisk roll i detta glapp. Men mycket tyder pĂ„ att undervisningen i den svenska skolan i sig inte ger alla barn goda villkor att fullt ut dra nytta av sina förmĂ„gor.

Trots Skolverkets nedslÄende statistik Àr det för tidigt att döma ut Jan Björklunds reformer i riktning mot ett skolsystem dÀr tydligare och högre krav stÀlls pÄ huvudmÀn och skolor sÄvÀl som pÄ elever. Elever utan starkt stöd hemifrÄn Àr betjÀnta av skickligare lÀrare och starkare Äterkoppling kring studieresultat. MÄnga av regeringens ÄtgÀrder Àr fortfarande fÀrska och kan tyvÀrr ta tid att fÄ effekt.

Men att tro att reformerna ska avsakffa glappet mellan pojkar och flickor Àr orealistiskt. Mer av katederstyrd undervisning gör förvisso inlÀrningen mindre beroende av elevens egen instÀllning. Men lÄg motivation och rÀdsla att misslyckas kommer att finnas kvar. Det kommer att krÀvas mer för att rÄda bot pÄ betygsgapet.

LĂ€s mer om