Varför valdes Uppsala tidigt bort som en tÀnkbar plats för EU:s lÀkemedelsmyndighet EMA? Och varför kom sÄ smÄningom ocksÄ Stockholm till korta nÀr man stÀlldes mot konkurrenter som Amsterdam och Milano? SkÀlen var desamma. Det berodde i första hand pÄ tillgÄngen pÄ bostÀder och bra kommunikationer.
NÄgon gÄng mÄste det vara Uppsalas tur. Det har tidigare alltid funnits mer angelÀgna infrastrukturprojekt ur ett statligt perspektiv. Med logiken att en ny vÀg eller jÀrnvÀg kan hjÀlpa upp en region eller en stad i svÄrigheter har Uppsala fÄtt stÄ tillbaka. Fördelar som lÄg arbetslöshet, hög utbildning och nÀrhet till Stockholm har snarare blivit en hÀmsko Àn en tillgÄng. Men nÀr regionen inte kan vÀxa mer, nÀr företagen inte kan anstÀlla för att det inte finns nÄgonstans att bo, dÄ blir det sÀttet att resonera helt bakvÀnt.
En utredning frÄn den gemensamma handelskammaren och en politisk samsyn i regionen har berett vÀgen för ett nytt synsÀtt. Fyra jÀrnvÀgsspÄr skulle nÀrmast bli en vinstaffÀr för alla inblandade, med nya jobb och nya bostÀder pÄ mark som ökar i vÀrde. I mÄndags presenterades Uppsalapaketet.
Staten finansierar alltsÄ de nya jÀrnvÀgsspÄren och stationen i Bergsbrunna med anslutningar. Sedan hoppas Uppsalapolitikerna ocksÄ pÄ en spÄrvagnsförbindelse frÄn Bergsbrunna till Gottsunda med en bro över FyrisÄn, med fortsatt spÄrförbindelse in till Uppsala. Det bÀsta man kan göra för att den statliga givmildheten ska fortsÀtta Àr att snarast komma överens. Bygget kommer att ske under fem mandatperioder, kanske med fem olika majoriteter. FinansiÀren mÄste veta vem man ska prata med.
Att bygga en ny bro för bara spÄrvÀg bör genast uteslutas. Den ska anvÀndas pÄ 2030-talet och mÄste vara öppen för olika trafikslag. Samtidigt kan detta vara tillfÀllet för spÄrvagnsfientliga partier att tÀnka om. Den vanliga invÀndningen Àr att det blir för dyrt, men det vet man faktiskt inte sÄ mycket om Ànnu. Det Àr vÀldigt mÄnga mÀnniskor som ska transporteras varje dag frÄn södra Uppsala om 20 Är. Har man tÀnkt att göra Dag Hammarskjölds vÀg sexfilig?
SÄ mÄnga nya bostÀder var det inte pÄ kartan i mÄndags, Àven om man fick det att lÄta sÄ. Men UllerÄker, Rosendal och BÀcklösa kÀnner vi redan till, sedan tillkommer det en del kring Bergsbrunna. Mer expansion kan komma att ske runt Knivsta, med helt nya stadsdelar.
Enighet runt byggandet har varit en styrka i Uppsala, och banat vÀg för Uppsalapaketet. Nu sÀtts den pÄ prov och nÄgra ser sÀkert utbyggnaden och kommunikationerna som en valvinnare 2018 för sitt parti. Men fyra jÀrnvÀgsspÄr Àr ett tillfÀlle som mÄste utnyttjas optimalt. Det förvÀntar sig byggherrarna som ska investera i bostÀder. Och det förvÀntar sig den som runt 2035 ska bestÀmma placeringen av ett storföretag eller en ny EU-myndighet.