Ursprunget är programmet Ledaren i mig från företaget Franklin Covey som Matteusskolan – tillsammans med nio andra kommunala skolor i landet – köpt in för 750 000 kronor per skola. I ”kursboken” The 7 habits of highly effective people får eleverna ska lära sig att vara ”proaktiva” i stället för ”reaktiva”, ta ansvar för att deras ”emotionella bankkkonto” är välfyllt och ha ett ”vinnarfokus” på allt de företar sig. Från sexårsåldern och hela vägen upp genom årskurserna.
Det låter som en parodi på managementjargong, värdig någon stå upp-komiker – eller kanske ICA:s tv-reklam där man i ett odödligt avsnitt drev med ”snackepåsen från huvudkontoret”. Men alltsammans är på allvar och programmet används enligt Svenska Dagbladets reportage i går bland annat av Microsoft och Fritidsresor. Men då är det för vuxna som förhoppningsvis kan hålla en sund distans till flosklerna.
I skolan kan trams av detta slag göra skada på riktigt. Både föräldrar och lärare protesterar, men Matteusskolans rektor Jan Aili påstår att programmet går hand i hand med läroplanen. Hur då?
Det är väl inget fel med en positiv attityd. Men detta ledarskapsprogram är ju bara ett grymt hån mot elever som mobbas, som har svåra hemförhållanden, svårt sjuka anhöriga eller som bara känner existentiell ångest ändå. Detsamma gäller naturligtvis elever som tidigare i sitt liv flytt från krig och våld i hemlandet eller som tillhör någon grupp som det anses i sin ordning att trakassera.
Det enda budskap som finns till dem blir, med den logik som Ledaren i mig bygger på, att det är något fel på var och en som inte känner sig glad och lycklig för jämnan eller som inte förmår samla sig till ett beslut om att olycka och ångest inte existerar. Och helt bortsett från allt sådant är ju innehållet så ytligt att upphovsmännen borde rodna av skam.
Varför håller skolor på med detta? Programmet tränger ut undervisning i riktiga ämnen – två månader i SO gick åt att till prata om de första av de sju punkterna i hur man förtränger livets svårigheter, enligt SvD:s reportage. Skolan ska så gott det går vara en frizon där eleverna får fokusera på att lära sig viktiga saker utan att deras bakgrund och hemförhållanden ska spela in – ledarskapsprogrammet leder i rakt motsatt riktning.
En protestlista på Matteusskolan har hittills fått 250 underskrifter och en föräldragrupp har anmält verksamheten till Skolinspektionen. Ett ingripande förefaller ofrånkomligt. Eller, som ett par av föräldrarna uttrycker saken i Aftonbladet:
”Lämna våra barn och lärare i fred så att de får göra det de ska: Lära, och lära ut. Saker som är viktiga på riktigt, inte förenklingar och floskler”.