Förmågan att leda sig själv behövs mer än någonsin

Uppsala2013-12-10 00:00
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.

Brev till ledarsidan. Efter att ha läst krönikan, ”Ledarskapsprogram för sexåringar” (UNT 3/12) kan jag inte annat än att hålla med.Det är tokigt att lära ut att barn väljer sina känslor. Och förkastligt att tränga ut ordinarie undervisning. Men det är inte Ledaren i Mig som Håkan Holmberg beskriver.

Ledaren i Mig gör precis motsatsen. Istället för att hävda att barn kan välja sina känslor, får lärarna verktyg som de i sin tur kan använda för att lära elever hur de kan välja att AGERA utifrån sina känslor. Att lära sig att de faktiskt kan bestämma hur de förhåller sig till det som inträffar. Det är stor skillnad.

Ledaren i mig bygger på boken De 7 Goda Vanorna, men är ingen managementutbildning. Programmet har utvecklas av pedagoger för skolan från början på en skola i North Carolina. Rektorn där såg tillsammans med föräldrar och personal att De 7 Goda Vanorna kunde göra nytta. Programmet blev så framgångsrikt att andra skolor började ta efter. Idag har 1 600 skolor runt om i världen valt att använda sig av det. Nio av dessa finns i Sverige.

Ledaren i Mig handlar om personligt ledarskap, om att leda sig själv. Att lyfta fram varje individs potential. Alla är bra på olika sätt. Inte bara i att nå akademiska resultat. Eleverna lär sig att ta ansvar över sig själva, jobba mot uppsatta mål, både lyssna till andra och själva uttrycka sig. De samarbetar bättre och uppskattar att alla är olika. Dessa kompetenser är viktigare än någonsin och hänger ihop med det lärande som pågår varje dag i skolan. Verktygen stöttar icke kognitiva förmågor (social kompetens) som skolan enligt läroplan Lgr 11 kap 1 & 2 är ansvariga för att utveckla hos eleverna.

Ledaren i Mig är inget fostringsprogram. Fostrar barn gör föräldrar bäst själva. Det tar inte tid från annan undervisning men ger lärare och elever ett gemensamt språk och förhållningssätt.

Lärare och skolpersonal är viktiga i vårt samhälle och förtjänar vidareutbildning. Vi stöttar och stärker skolpersonalen under tre års tid. Skolan styr självfallet i vilken i takt och på vilket sätt verktygen ska användas i undervisningen.

Kostnaden är ca 2 000 kr per personal och år i tre år. Att inte satsa på lärarna vore detsamma som att överge barnen.

Med tanke på detta tycker jag att det kan vara värt att faktiskt på riktigt sätta sig in i vad programmet handlar om i stället för att avfärda det som parodi, floskler och trams.

Roger Sandberg

Ansvarig för Ledaren i Mig på FranklinCovey Sverige 

Svar: Utgångpunkten för min krönika var den paroll ”I am in charge of how I feel and today I am choosing happiness” som skildras i Svenska Dagbladets reportage den 2 december. Parollen är inget påhitt, den fanns också på bild, och var uppenbarligen ett utflöde av det ledarskapsprogram som skolan köpt in från företaget Franklin Covey.

Nu skriver Roger Sandberg att syftet med programmet ingalunda är det som SvD och många föräldrar och lärare uppfattat. Det är mycket glädjande. Frågan är då hur man på Matteusskolan kunnat tolka innehåll och syfte på det sätt som den citerade parollen innebär och som inte kan ha mycket att säga elever som mobbas, har svåra hemförhållanden eller lever under någon annan typ av press. På företagets hemsida finns också andra ordvändingar av liknande slag, däribland ett citat av Franklin Covey själv: ”Ditt liv är resultatet av dina beslut, inte dina villkor”.

Låt gå för att syftet är att stärka eleverna som ansvarstagande individer, men budskapet förefaller mig alltjämt farligt förenklat, särskilt som målgruppen är barn i åldrarna 6 - 12 år.

Håkan Holmberg