Om bara 15 år kan man svänga av E 4 på Danmarks gärde, köra under de fyra spåren vid den nya stationen i Bergsbrunna och sedan ta bussen över Fyrisån till Gottsunda. Eller kanske spårvagnen, om staten ställer upp och delfinansierar.
Det är oklart om det blir buss eller spårväg över den nya bron vid Ultuna. Men kollektivtrafik kommer det att bli, liksom 33 000 nya bostäder i södra Uppsala. Det är förutsättningarna i den uppgörelse som presenterades av staten, regionen och kommunen på måndagen. Och det är förutsättningen för den stora investeringen fyrspår från Uppsala till länsgränsen söder om Knivsta.
I grunden är beslutet mycket bra för hela regionen, för jobben och bostadsförsörjningen. Det ger också en tydlig linje för staden Uppsalas expansion, där förtätningen inte kan fortsätta hur länge som helst och där kollektivtrafik och spår har en avgörande funktion. Ramen är nu satt, sedan finns det mängder av detaljer att fundera vidare på, varav spårtrafik är en.