Intimt och personligt

Bob Dylans coveralbum ger ett charmigt intryck med avskalat format, skriver Ulf Gustavsson.

STOCKHOLM 19660428
Amerikanske sångare och artisten Bob Dylan född Robert Zimmerman på en presskonferens i Stockholm 28:e april 1966.
Foto: Olle Lindeborg / SCANPIX / Kod: 190

STOCKHOLM 19660428 Amerikanske sångare och artisten Bob Dylan född Robert Zimmerman på en presskonferens i Stockholm 28:e april 1966. Foto: Olle Lindeborg / SCANPIX / Kod: 190

Foto: Olle Lindeborg / SCANPIX /

Kultur och Nöje2013-08-28 06:48

Med orden ”what is this shit” inledde tidskriften Rolling Stone sin recension av Self portrait, Bob Dylans coveralbum som tycktes bisarrt och smörigt när det kom – som ville han ta udden av sin egen roll som generationsbudbärare.

I dag blir bilden av en annan. De outtakes från inspelningarna av Self portrait - samt New morning - som samlats på ett nytt album i The Bootleg Series ger ett synnerligen charmigt, ja intimt intryck. Dylan sticker ut som personlig sångtolkare som gjuter liv också i en gammal cowboystandard som Spanish is the loving tongue. Inspelningarna vinner på det avskalade formatet, här utan stråkar eller körer. Något helt annat än dagens farbror med gröt i rösten.

FOLKROCK

Bob Dylan
The Bootleg Series Vol 10 – Another self portrait
Sony

Bästa spår: Railroad Bill

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!