Andreas Öhman gjorde sin första film med den egna kameran som 16-åring. Som 19-åring deltog han i en stor amerikansk filmfestival och vann pris. Men med detta första pris kom också förväntningarna på att hans nästa film skulle vara lite bättre än den förra. Och nu är naturligtvis dessa förväntningar på topp inför den första egna långfilmen. Han vrider sig lite i stolen i konferensrummet på filmproduktionsbolaget och snor med en länk av håret. Bakom sig har han flera lyckade testpubliksvisningar, men han är ändå nervös för det offentliga mottagandet av filmen.
I rymden finns inga känslor är en komedi. Den handlar om 18-åriga Simon som har Aspergers syndrom och spelas av Bill Skarsgård. Han bor tillsammans med sin bror och hans flickvän. Men flickvännen tycker det är jobbigt med Simons behov av kontroll av tillvaron och flyttar. Då brorsan deppar ihop försöker Simon finna en ny flickvän åt honom.
Egentligen var det meningen att det bara skulle bli en kortfilm, det var vad de fått pengar till. Men under arbetets gång tyckte Andreas Öhman och hans medmanusförfattare Jonathan Sjöberg att berättelsen skulle få ett bättre djup i ett längre format. De började då göra en långfilm på kortfilmsbudgeten och fick den faktiskt finansierad under tiden.
– Inspirationen till filmen kom från en bok som jag läst, Den besynnerliga händelsen med hunden om natten. Jag fascinerades av huvudpersonen i den och kunde känna igen mig i vissa delar. Tillexempel när det gäller att vara extremt fokuserad på en enda sak. Jonathan hade också arbetat med människor med Asperger, vilket vi hade hjälp av när vi skrev manus, berättar Andreas Öhman.
– Simon har levt hela livet skyddad av sin bror och man kan säga att han till viss del gömmer sig bakom att han har Asperger.
Persongalleriet beskriver han som ”aningen skruvat”. Filmregissören Wes Anderson är en av Andreas Öhmans förebilder, men också slapstickhumor med Jack Lemmon. Den riktigt skarpsynta kan se regissören själv göra en cameo som clown, instängd i en polisbil i en av filmens många ”extrahändelser” i periferin.
– Jag har försökt skapa en egen värld och kryddat med detaljer. Men en del som var kul under inspelningen har jag faktiskt klippt bort. Mycket av mitt jobb sker just vid klippbordet, säger Andreas Öhman.
Filmens grafiska inslag, som exempelvis Simons resor i fantasin ut i rymden, har producerats av det animationsbolag som Andreas Öhman driver tillsammans med en klasskompis från GUC, Oskar Gullstrand. Ännu en klasskompis från Uppsala, Niklas Johansson, är filmfotograf till just denna långfilmsdebut.
– Det är roligt att skapa tillsammans med någon som är på ungefär samma våglängd. För mig gäller att jag gillar att hitta komedin i dramat, säger Andreas Öhman.