"Vi jagar inte klick"

REPLIK. Nej, radioprogrammet Obs ska inte läggas ner - men public service måste hela tiden förnyas, skriver SR:s kulturchef Mattias Hermansson.

STOCKHOLM 20131003
På kontoret. En anställd använder en datormus under sitt arbete på ett kontor.  
Foto: Fredrik Sandberg / TT / Kod 10180

STOCKHOLM 20131003 På kontoret. En anställd använder en datormus under sitt arbete på ett kontor. Foto: Fredrik Sandberg / TT / Kod 10180

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Kultur och Nöje2013-11-27 08:58
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I UNT 24/11 beskriver Håkan Lindgren hur hans understreckare i Svenska Dagbladet fick oväntat rekordstor så kallad viral spridning och uppmärksammade många på det bortglömda kriget i Kongo. En god effekt av det digitala samhället.

Omvänt kan den som vill naturligtvis hitta mängder av skräckexempel. Enligt Lindgren är ett sådant att radioprogrammet Obs i Sveriges Radio P1 ska läggas ner. En uppgift andra medier också spridit, liksom att den förmodade nedläggningen skulle ha med klickjakt och snurr i sociala medier att göra.

Nej, Obs ska inte läggas ner och vi jagar inte klick. Vi förändrar innehållet i de program - Obs, Nya Vågen och Kulturnytt - som rör sig i liknande fält.

Från februari 2014 kommer vi varje vecka att sända fyra 15-minutersprogram, samt ett 45-minutersprogram som ersätter dagens Nya Vågen och renodlas till idédebatt i skärningspunkten mellan kultur- och samhällsfrågor. Exakta programnamn är inte spikade, men kommer att utgå från Obs.

De olika formaten kommer innehålla essäistiska inlägg, studiosamtal, reportage och intervjuer. Det eftertänksamma och reflekterande ges ordentlig plats i de längre programmen – och samtidigt vill vi också kunna göra kortare inslag anpassade för Kulturnytt, som idag sänds i tre kanaler och når nära 1,2 miljoner lyssnare.

Vår analys är att dagens Obs och Nya Vågen var för sig är bra program, men att vi vill bli bättre på att fånga upp aktuella debatter, men också att förklara, sammanfatta och introducera till vår tids tänkare och idéströmningar. Vi behöver också utveckla dialogen med lyssnare i till exempel sociala medier, som är en av Sveriges Radios viktigaste publika plattformar idag. Lyssnare går heller inte till SR för att hitta sensationer, tvärtom - idag är dokumentärer de mest nedladdade programmen.

Men det är något mer som ekar i debatten: En dröm om det oförändrade förenar skribenter både till höger och vänster. Trots att även ett program som Obs förändrats genom sina 50 år.

Det är självklart nödvändigt att våga gå mot strömmen och stå upp för sin särart. Men lika viktigt är det att i vår tid kunna kombinera integritet och öppenhet.

Public service enligt svensk modell är inte ett reservat, uppdraget är att vara ett torg dit alla är välkomna. För att nå dit måste man hela tiden förnya innehåll och format för att behålla position och förtroende.

Den som står still krymper, helt enkelt. Vad kulturdebatten skulle tjäna på det förstår jag inte.