Apropå betyg på nätet

Nätet skulle ge oss ”the wisdom of the crowds”, sades det. Konsumentomdömen om varor och tjänster direkt från vanligt folk skulle demokratisera marknaden. I stället (hör jag ett litet ”tänkte’nte på det” i bakgrunden?) fick vi ”the best reviews money can buy”.

Foto:

Kultur och Nöje2012-10-09 10:55
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi fick GettingBookReviews.com, skriver David Streitfeld i New York Times. Todd Rutherford, som startade företaget, började sälja nätrecensioner: 99 dollar styck eller 999 dollar för femtio, om du verkligen vill synas. Det var som att träffa på en guldåder, säger Rutherford. Han tjänade som bäst 28 000 dollar i månaden och företaget växte till en recensionsfarm. Skribenterna fick femton dollar per recension, hälften om de inte gav boken högsta betyg. En av dem producerade 70 omdömen i veckan.

Bing Liu, analytiker på University of Illinois, uppskattar att så mycket som en tredjedel av alla nätomdömen är fejk. Det leder inte oväntat till en viss betygsinflation. 60 procent av alla varor på Amazon har fem stjärnor, enligt Liu.
Streitfeld har också talat med John Locke, som sålt en miljon självpublicerade e-böcker tack vare köpta omdömen. Locke säger det självklara: ”Det är mycket lättare att köpa recensioner än att odla fram en publik.” Trots att så mycket har sagts om den nya uppmärksamhetsekonomin, där uppmärksamhet är en bristvara, verkar ingen ha föreställt sig att det skulle kunna gå till på det sättet. Rutherford, för sin del, har helt tappat förtroendet för konsumentomdömen på nätet.