Alla älskar användarskapat innehåll

"Sexton års diskussioner kommer att raderas, meddelade man med några veckors varsel”, skriver Håkan Lindgren.

Kultur och Nöje2011-06-30 08:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Användarskapat innehåll är vad som växer mest på nätet just nu, skriver Olle Findahl i rapporten ”Svenskarna och internet 2010”. Även om han inte nämner deras namn syftar han förmodligen på Facebook, vars 4 miljoner användare i Sverige matar sajten varje dag. Den 15 juni höll .SE (en stiftelse som ansvarar för den svenska toppdomänen.se) ett seminarium om digitalisering av museernas kulturarv, och en sak hade jag i alla fall lärt mig när jag gick därifrån: pratar man om internet och digitala medier är ingenting just nu mer rätt än att säga att man gillar användarskapat innehåll.

Inom EU pågår förberedelserna för digitalisering av museernas samlingar, och i linje med det har de statliga museerna lagt fram en vision om att de ska vara fullt digitalt tillgängliga senast 2030. När museerna lägger ut sina samlingar på nätet förväntas deras nätbesökare ge liv åt materialet genom att bidra med sina egna berättelser om föremålen, identifiera okända platser på arkivfoton, kommentera och länka. Tekniska museets direktör Ann Follin talade med värme om allt det användargenererade innehåll hon hoppades skulle uppstå. ”Experterna finns inte hos oss”, sade hon. ”De finns därute. Vi älskar nördar.”

Genom att lägga ut material på Flickr och Youtube ska museerna få kontakt med användarna och uppmuntra dem att bidra, sade hon. Hon nämnde ingenting om vad det innebär att hennes vision om användargenererat innehåll är beroende av kommersiella sajter.

Lustigt nog hör jag talas om all denna entusiasm kring användarskapat innehåll samtidigt som ett par händelser har gett en antydan om på vems villkor användarna bidrar med material ur sina egna liv. 10 juni stängde Salon.com sitt uppskattade diskussionsforum Table talk. Sexton års diskussioner kommer att raderas, meddelade man med några veckors varsel. Alla som har tillbringat några år på ett bra diskussionsforum förstår vad det innebär: forumet blir med tiden ett andra hem, där människor delar erfarenheter med varandra, ger varandra råd, blir vänner. I februari raderade Guardian alla inlägg på sitt forum Talkboard utan förvarning. Tio års diskussioner försvann med ett ”vi kan inte diskutera anledningen till det, förutom att säga att det inte var möjligt att ge något förhandsbesked om stängningen”.

Sista juni kommer Aftonbladet att radera sina bloggar, som funnits sedan 2005, eftersom de inte längre tillhör ”vår kärnverksamhet”, meddelade sajtchefen Sigge Ennart 18 maj.

”Det är häpnadsväckande att kommersiella sajter med ena änden av munnen kan berömma ett community för dess energi, intelligens och vitalitet”, löd en av nätkommentarerna till Table talks stängning, och sedan ”får man ett ’Tre veckor, sen är det borta’ som bara kunde komma från någon som uppriktigt sagt inte bryr sig ett skit.”