Pär Fredin är en märklig konstnär. Han har lagt ner många år av sitt liv på att fundera över, ta bilder av, följa efter, rent utav granska en av våra mest igenkända fåglar, sädesärlan. Men han är inte särskilt intresserad av fåglar i allmänhet. Inte mer än gemene man. Och han vet inte varför han är så intresserad av just den här lilla fågeln. Men att han är intresserad, råder det inte något tvivel om.
På Galleri 1 just nu kan vi ta del av några av hans bilder och en video där sädesärlan är huvudperson. Det är en förunderlig, avväpnande och, vill jag nog påstå, ganska gullig utställning. Vem tycker inte om att titta på småfåglar, och det gör ju knappast något att Fredin är en begåvad fotograf. Han vet hur en bra bild ser ut.
Hur ska vi då se de här bilderna, är Fredin en i raden av svenska naturavbildare? Både ja och nej. Motiven föreställer sädesärlan på olika platser och positioner: på Cheops pyramiden, i flykt, på en vanlig gatsten, en stolpe, och så vidare. Men utställningen handlar också om något annat, som traditionellt sett är mindre bekant för konstkännaren, ett slags sädesärlans etnologi, eller närmare bestämt vad ärlan har betytt för människan genom åren. Här finns något som skiljer den traditionella naturavbildaren från den samtida konstnären. Vid sidan av att arbeta med komposition, vittnar utställningen också om ett slags undersökning, eller forskning om man så vill, som ligger bortom det sedvanligt konstnärliga.
I den video som visas på galleriet kan vi ta del av sädesärlans årliga återkomst till konstnärens torp utanför Uppsala. Filmen är fem minuter lång och består av dokumentation från flera år, och där, plötsligt, på taket sitter ärlan. Dess klassiska läte och den vippande stjärten känns nog igen av alla som hör och ser. Det är en mycket trogen fågel, nästan på minuten kommer den tillbaka till samma plats år efter år.
Men sädesärlans historia hos människan är svår att ta del av genom att titta på bilderna i sig. Titeln på utställningen, Den som rör mig skall mista sig, vittnar om gammal folktro. Det var nämligen så att man förr trodde att om sädesärlan talade, var det just det den sa. Fågelns budskap var alltså – rör du mig mister du ditt liv. Sädesärlan återkommer på en rad andra sätt i folktron.
Här är mitt tips, gå till utställningen, titta på bilderna, men läs också den introduktion konstnären har skrivit som finns att ta del av på galleriet – och passa på att tala med Fredin själv. Han är på plats under utställningsperioden.
I sädesärlans fotspår
Konstnären Pär Fredin är inte som andra naturavbildare – på den aktuella utställningen på Galleri 1 gör han ett slags sädesärlans etnologi. Rikard Ekholm ser en avväpnande – och gullig – utställning.
Foto:
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Konst
Galleri 1
Pär Fredin
Den som rör mig skall mista sig
Foto, video
T o m 23 januari