Klassiska dödssynder hyllades

De först tilltänkta artisterna fick förhinder men ersättarna var vidunderliga tycker Per A F Åberg.

Konsert2014-03-05 12:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Och det var heller inte vilka reserver som helst som kallats in: Trio Nova består av tre etablerade solister i stjärnklass: Klara Hellgren, violin, Kati Raitanen, cello och Terés Löf, piano! De bjöd på ett program med stor spännvidd – och som bara blev bättre och bättre med musik av av Fauré, Schubert och Ullén.”

Programmet spretade något men än sen! Alla tre numren kändes helt rätt och trion tog ut svängarna från början. Dubbelheten, det drömmande, längtansfulla, men också rastlösa och sorglösa i Faurés ”Pianotrio op 120, d-moll” gestaltades så fint och med god känsla för det franska tonfallet. I Schuberts ”Notturno” växlade skirt spel i huvudtemat med verkliga eruptioner i sidotemata.

Men det var efter pausen som de stora effekterna togs fram. Johan Ulléns stycke ”De sju dödssynderna” har redan fått flera uppföranden, till och med i tv, och trion har lyft det till en hög inlevelsenivå. Tangon är det självklara musikaliska mediet. Klara Hellgren blev vår Beatrice, vår ciceron, som med sina kommentarer ledde oss från den ena dödssynden till den nästa.

Verket rivstartar med ”Stolthet”, ett nästan parodiskt uppskruvat, Piazzolla-inspirerat, självförhärligande utspel. Sedan följer de andra synderna. ”Avund” var ett nästan gripande triangeldrama, ”Girighet” direkt obehaglig i sin hänsynslösa framfart, ”Lusta” en pyrande glöd som slog ut i lågor först i de sista takterna. Till sist en spänd, kontrollerad ”Vrede” som aldrig tillåts flamma upp – riktigt kusligt! De tre vidunderliga musikerna fick stående ovationer som tack för sin makalösa uppvisning och den närvarande tonsättaren hyllades även han för ett verk som redan blivit en klassiker.

Konsert

Trio Nova

Alfvensalen, måndag