"Kapten Klänning" dubbelt aktuell

Teater/litteratur Fallet med den våldtäktsdömde länspolismästaren Göran Lindberg är aktuellt i en ny bok och i en teaterföreställning. Men att gestalta ett rättsfall med en nu levande och frigiven person innebär etiska dilemman.

Polischefen. Göran Lindberg fick smeknamnet "Kapten klänning" efter sina insatser för jämställdhet inom poliskåren.

Polischefen. Göran Lindberg fick smeknamnet "Kapten klänning" efter sina insatser för jämställdhet inom poliskåren.

Foto: Rolf Hamilton

Kultur och Nöje2014-04-03 07:58

När Jonas Trolle efter en lång tids spaningar lyckades få fast sexförbrytaren Göran Lindberg bestämde han sig för att sluta sitt arbete på Citypolisens människohandelssektion. Efter att ha arbetat med sexualbrott i sex år hade han sett nog och påverkats mer än han ville.

Den nyligen utkomna boken ”Jakten på Kapten Klänning” blev ett sorts bokslut. Hans eget sätt att bearbeta sina upplevelser men också berätta för allmänheten om vad som egentligen hände under de där månaderna 2010 när man under stort hemlighetsmakeri genomförde spaningarna mot Uppsalas före detta länspolismästaren Göran Lindberg.

- Det har varit många frågor och jag har fått berätta väldigt mycket för mina medarbetare. Fallet är verkligen unikt. Jag pratade med en bekant som är författare­ om händelsen och hon sa: ”det här skulle man ­skriva en bok om, och det är du som ska skriva den boken”, säger Jonas Trolle som i dag är kommissarie och operativ chef på spaningsroteln vid Länskriminalen i Stockholm

Och nog har handlingen ett bokstoff som heter duga. Men läsaren får inte bara följa med på den många gånger spännande jakten på ”Kapten Klänning”, utan också in på hotellrummen och i de skabbiga lägenheter där Lindberg ordnade sexträffar med unga flickor. Bilderna som målas upp stannar på näthinnan, och det framkommer med tydlighet vilken sadism hans offer utsattes för.

- Jag valde att inte frossa i deras historier, men en viss del var nödvändig att ta med för att man ska förstå vad Göran Lindberg gjorde. Sedan är dessa scener bara ett axplock av vad de här flickorna har varit med om, många av dem har utnyttjats av fler än Göran Lindberg.

Under skrivandet har Jonas Trolle ställts inför många etiska dilemman, såväl när det gäller exponering av offrens berättelser och polisens arbete som det faktum att han har skrivit en bok om en nu fri person.

- Han är ju villkorligt frigiven, så helt fri är han inte. Visst kan det vara problematiskt och jag har tänkt igenom­ även detta. Men ärendet är väldigt omskrivet och av allmänintresse. Göran Lindberg hade också en väldigt hög hållning i de här frågorna och brotten var av så pass allvarlig karaktär.

Mer än att berätta historien om just Göran Lindberg har Jonas Trolle velat förmedla hur en person med en sådan typ av personlighet kan ­lyckas påverka sina offer. Han beskriver relationen mellan förövare och offer som liknande brott i nära relationer där ena parten stannar trots att den andra misshandlar.

- Göran Lindberg hade ett väldigt sofistikerat sätt att närma sig flickorna och få dem att göra som han ville. Jag ville få fram hur denna typ av manipulerande personlighet är något vi måste skydda varandra från. En del har frågat mig hur vissa av flickorna kunde gå tillbaka när de varit med om en händelse, men jag säger snarare tvärtom. Varför skulle de inte gå tillbaka? Manipulationen var så stark att han kunde få dem att göra vad som helst.

En liknande tanke hittar vi hos Cristina Gottfridsson som skrivit manuset till ”Fallet Kapten Klänning”, som har premiär på Stadsteatern den 9 april. Även den bygger på händelserna kring ­Göran Lindberg, men med fokus på flickorna snarare än ­förövaren.

- Egentligen är det en ganska enkel historia. Någon begår brott, polisen är honom på spåren, han blir fast och straffad. Men där fanns mer att upptäcka: att den här stora undervegetationen med prostitution och sexhandel är så pass utbredd. Allt det är en egen värld som finns oberoende av Göran Lindberg.

Även om Cristina Gottfridsson tycker att han som karaktär är magnifik för teatern, tycker hon inte att hans psyke är särskilt intressant. Att gräva ner sig i hans barndom får någon annan göra.

- Vad som snarare intresserar mig är varför vårt samhälle ser ut så här, om fixeringen vid sex och unga och att det finns män som går i gång på sådant här.

Under skrivprocessen ­läste hon igenom den drygt 3000 sidor långa förundersökningen, och även om hon kände till ramberättelsen blev hon starkt påverkad av den råhet som fanns där. Inte minst av att Göran Lindberg aldrig erkände att hans handlingar rörde sig om övergrepp, utan endast sexköp.

- Eftersom han betalat tjejerna så tyckte han att det var på lika villkor. Och här är en intressant fråga när det gäller preferenser kring sex. Det är värt att diskutera när den fria sexualiteten går över gränsen och jag hoppas att föreställningen kan skapa en debatt kring de frågorna.

”Fallet Kapten Klänning” är inte det första där man i kulturen gestaltar ett rättsfall där nu levande personer finns inblandade. Uppsala stadsteater har till exempel tidigare satt upp en före­ställning om Knutbymorden, och i Göran Lindbergs fall ställs det etiska dilemmat ytterligare på sin spets då det rör sig om en nu frigiven person.

- Han har lagförts och är nu fri. Han vill säkert glömma detta, men han är en offentlig person som tog en stor offentlig plats tidigare i sitt arbetsliv. Så han kan inte bli särskilt förvånad, säger Cristina Gottfridsson.

UNT kultur har försökt nå Göran Lindberg för en kommentar. Han avböjer, enligt hans advokat.

Om pjäsen Fallet Kapten Klänning

Premiär: 9 april, Uppsala stadsteater

En föreställning om före detta länspolismästaren Göran Lindberg och om tjejerna som vågade berätta. Manus av Cristina Gottfridsson, regissör är Eugenia Gorelik och medverkar gör bland andra Lolo Elwin, Tytte Johansson och Aksel Morisse. Som Göran Lindberg ser vi Allan Svensson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!