Debatt
Bokens framtid
Tidigare artikel av Petra Söderlund i UNT, 24/2.
Litteraturdocenten Petra Söderlund undrar den 24 februari i UNT om Ipaden ersatt det tidiga 1900-talets statushöjande och välfyllda bokhylla bland män med makt och pondus. En spännande liknelse. Synd bara att den saknar relevans.
Först och främst – att bokhyllan som pjäs och boken som artefakt har tappat positionen som statushöjare är knappast hugget i sten. Dussinpocketen du i dag köper inför tågresan och i morgon laddar ner till läsplattan på plats i kupén, har visserligen föga strålglans. Men om boken följer den väg in i digitalåldern som musiken och filmen tagit, lär påkostade specialvolymer förbli upphetsande som statusobjekt.
Men låt oss ändå säga att Söderlund har rätt – välfyllda bokhyllor imponerar inte 2011. Ja, då är Ipaden onekligen en sexig produkt ännu främst ägd av män – dock inte till 90 procent som Söderlund antar, utan till 65 procent enligt en studie från september gjord av det amerikanska undersökningsföretaget Nielsen.
Problemet är bara att Ipaden har så lite att göra med böcker. Apples succémaskin må vara mycket, men som ”läsplatta” har den knappt ens nått sekundär position. När Apple lyfter fram 25 funktioner och applikationer på Ipadens sajt, hamnar möjligheten till e-boksläsning först på plats 22. Företagets e-boksbutik Ibookstore är en flopp i USA (här fungerar den inte alls) med blygsamma försäljningssiffror och ett utbud som bara är en tiondel av Amazons Kindle Store, som däremot är en jätteframgång.
Apple är helt enkelt inte särskilt intresserade av e-böcker, något företagets vd Steve Jobs själv visat. På en fråga om läsplattor år 2008 ryckte han på axlarna och sa ”people don’t read anymore”.
Men digital läsning är tveklöst på frammarsch, oavsett Apples intresse för den. Betyder det att makten inom läsandet förskjuts från kvinnan till den traditionellt sett mer tekniskt intresserade mannen?
Nej. För enligt samma Nielsenundersökning hade männen blott en tvåprocentig övervikt när det kom till att äga den marknadsledande läsplattan Kindle. Även denna produkt, lanserad 2007, lockade främst den teknikintresserade mannen, men i takt med att den sjunkit i pris och blivit bättre, har kundkretsen i praktiken nu nått jämställdhet. Mycket talar dessutom för att kvinnorna snart går om. Bara en av fyra Kindleägare har i dag hunnit fylla 55.
Den enskilt största gruppen bokläsare, kvinnor i övre medelåldern, har ännu inte omfamnat läsplattan.
Först när så sker, och utvecklingen går snabbt nu, blir det på allvar ekonomiskt intressant med e-böcker ur förlagssynvinkel. Och då lär det bli business as usual.