I deras debut Fjorton suger skildrades tonåriga ungdomar i en som det syntes framtidslös värld. Nu har de vuxit upp till samma hopplöshet.
Det har debatterats ett tag om stad kontra land, vilket som är bäst at växa upp i, Country noir har litteraturen om livet på landet trubbigt kallats av vissa.
Här handlar det om en kvartett ungdomar i Skåne, uppvuxna med ett tungt socialt arv av fattigdom, religiös dogmatism, våld och droger. Filmen vill ställa frågor om arv & miljö, vad som är ondska och vilket ansvar individen har, i den mån man kan ta ansvar för sina handlingar egentligen, om det nu inte är så att vi är programmerade till det vi gör. Och det handlar inte om något liv i betongförorten, inte om segregation som bygger på ursprungsland, religion eller hudfärg. Det är en kulturellt eftersatt klass som skärskådas på individnivå, med berörande resultat.
Martin Jern och Emil Larsson har fått en snudd på dokumentär känsla i sin film. De använder bara amatörer, men det har filmen vunnit på. Man tror på karaktärerna för det mesta när de lika tafatt som desperat försöker få någon styrsel på sina liv. De behöver lika mycket bekräftelse och förebilder som de behöver pengar. Till slut brister det och det gör det ordentligt.
Så många svar bjuder inte det filmande paret på, tyvärr. Men det är en stark berättelse om att vara på botten, även om man bor i natursköna omgivningar.
Livet på landet skärskådas
Det har i många stycken blivit en eländesstapling i Martin Jern och Emil Larssons nya film Odjuret, men det blir i slutänden en gripande film, tycker Björn G Stenberg.
Foto: -
Odjuret
Regi & manus: Martin Jern och Emil Larsson
Fyrisbiografen. Foto: David Grehn. Musik: Mattias Hansson & Adam Hansen Chambers. I rollerna: Magnus Skog, Emelie Sundelin, Stefan Söderberg, Sofie Karlsson, med flera.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!