1998, när Carl Hamilton viftade med ett bensinkort i filmen I nationens intresse, förfasade sig en hel nation över den oblyga reklamen. 15 år senare har vi vant oss vid produktplacering som en självklar beståndsdel i filmer - kanske till och med som en nödvändighet för att de ska kunna bli gjorda.
Men komedin The internship tar produktplaceringen till helt nya höjder. Här är det ett multinationellt företag som utgör a) spelplats, b) huvudpersonernas huvudsakliga motivation och c) filmens självklara hjälte.
Radarparet Owen Wilson och Vince Vaughn spelar två skickliga säljare, som får sparken på grund av bristande digital kompetens. För att blåsa liv i sina karriärer söker de praktikplats på Google, och blir antagna tillsammans med en skara knivskarpa collegestudenter. I en serie utmaningar tävlar de om en liten handfull åtråvärda Googlejobb.
Vaughn och Wilson gör sina vanliga roller: kramiga killar som gärna delar med sig av sin flummiga livsvisdom. De unga genierna som de buntas ihop med lär sig snart - via strippklubbar och tequilafyllor - att släppa loss och inte noja så mycket för finanskris och massarbetslöshet.
Resultatet blir en ganska märklig blandning av gubbkomedi och geekhumor, som tyvärr aldrig blir riktigt roligt. I stället förvandlas filmen till en Googlehyllning av pinsamma mått, som USA:s bästa arbetsplats porträtteras den som ett magiskt lekland för vuxna, med rutschkanor i stället för trappor, gratis lyxfika och oändliga möjligheter till rekreation och kreativitet.
Google, som samarbetat med filmskaparna, kan inte vara annat än nöjda med ett sådant smaskigt stycke goodwill - mitt i den stormande övervakningsskandalen.