I brevet understryker hon att att ingen skugga bör falla över skådespelarna på Uppsala stadsteater. Hennes kritik handlar om handlar om regin och bearbetningen av pjäsen.
– Föreställningen är en förvanskning av min text. Det är inte den pjäs jag har skrivit och det vill jag att folk ska veta, säger Cristina Gottfridsson till UNT.
Hon menar att vissa repliker är fördelade annorlunda än vad hon tänkt och att man missar att bygga upp rollkaraktärerna som hon funderat ut dem, bland annat.
– Vi håller alltmer på att få regidominerad teater i Sverige. Det behövs mer respekt för dramatikern och texten på teatrarna när det gäller nyskriven dramatik. Just det diskuteras mycket i branschen just nu, säger hon.
När UNT når chefen för Uppsala stadsteater, Linus Tunström, per telefon i Tyskland tycker han att det har blivit en stark och viktig föreställning
– Det är jätteledsamt att Cristina inte är nöjd med vad hon såg på premiären. Fast rent textmässigt är det här inte mer bearbetat än något annat, säger han.
– En text är inte en färdig teaterföreställning, utan början på en process. Men ibland krockar de konstnärliga visionerna på teatern.
Han berättar att han själv varit med om en liknande sak som regissör, då han satte upp Arnold Weskers "Köket" på Göteborgs stadsteater 2002. Dramatikern tyckte att hans text hade förvanskats och hotade med stämning. Men det blev inget.
– Ytterst handlar alla konstnärliga avvägningar om smak, men kan alltid diskutera vissa val i en teaterföreställning, säger Linus Tunström.