"En bro ska bÄde passa in och sticka ut"

Upsala Nya Tidnings stadsmiljöpris 2013 gĂ„r till HamnspĂ„ngen, cykel– och gĂ„ngbron mellan det vĂ€xande bostadsomrĂ„det KungsĂ€ngen och StadstrĂ€dgĂ„rden. InspirationskĂ€lla till bron Ă€r en mĂ„lning av van Gogh.

Foto: PĂ€r Fredin

Kultur och Nöje2013-10-12 07:05

Videon Àr inte lÀngre tillgÀnglig

– Den första förslagsritningen till bron kastade vi i papperskorgen. SĂ„ fult ville vi inte bygga, sĂ€ger Tom Karlsson, gatu- och parkchef i Uppsala kommun.

TvÀrtom hade han och kollegan Sven Erik Asp vid kommunens kontor för samhÀllsutveckling satt sig i sinnet att bron inte bara skulle vara en snabb och praktisk förbindelse för cyklister och gÄende mellan Uppsalas östra och vÀstra stadsdelar. Den skulle helst vinna stadsmiljöpriset ocksÄ.

SÄ kan man tÀnka för att öka idéskÀrpan och höja ambitionsnivÄn. I just det hÀr fallet rÄkade det dessutom bli sÄ.
– Det kĂ€nns som om HamnspĂ„ngen alltid funnits dĂ€r. Den Ă€r ett roligt och tydligt exempel pĂ„ ingenjörskonst i och med att man ser hur motvikten hjĂ€lper till att lyfta den vid broöppningarna, sĂ€ger Maria Ripenberg, ordförande i prisjuryn, till vardags ledarskribent och debattredaktör pĂ„ UNT.

Namnet fick bron av tvÄ lyssnare efter en tÀvling i Radio Uppland. Invigningen av HamnspÄngen Àgde rum i slutet av oktober förra Äret.
Sedan dess har bron dagligen varit livligt trafikerad.
– Den har blivit populĂ€r. Och vi Ă€r lite stolta över den, tycker att den förenar funktion och design pĂ„ ett bra sĂ€tt. Bygger man en bro, ska man inte gömma den. En bro över vatten ska bĂ„de passa in och sticka ut, sĂ€ger Tom Karlsson.

Men man bygger inte broar hur som helst. Innan det blev nÄgot bygge av tröskades planen genom bland annat miljödomstolen, som prövade om sjöfarten pÄ Än skulle hindras och om bron kunde byggas sÄ att den inte störde landskapsfisken asp. Brobygget blev nÄgra mÄnader försenat.
Men allt gick bra och asparna i FyrisÄn har inte blivit fÀrre sedan bron kom pÄ plats, utan fler, visar mÀtningar.

Att bron fick det utseende den fick kan man delvis tacka mÄlaren van Gogh för. I fyra oljemÄlningar, fyra teckningar och en akvarell skildrade han Langlois-bron i Arles (Bron vid Arles med tvÀtterskor, sent 1880-tal).
Ett tryck av en av mÄlningarna hÀngde i förre gatuchefens rum. DÀr satt kommunens nuvarande gatu-och parkchef Tom Karlsson och diskuterade brodesign med kollegan Sven Erik Asp och arkitekten Urban Ceder frÄn Bjerking ingenjörsbyrÄ.
– Jag pekade pĂ„ tavlan och sa ”Vi ska ha en sĂ„n dĂ€r!”. Jag har varit mycket i Holland och sett den typen av broar, sĂ€ger Tom Karlsson.

HamnspÄngen Àr en stÄlkonstruktion pÄ betongfundament och motvikt i betong. Broöppningen sköts av ett vaktbolag frÄn en liten fristÄende anpassad teknikbyggnad bredvid bron.
van Goghs bro i Arles har med tiden hunnit rivas och ersÀttas av en museibro som turister gÀrna lÄter sig fotograferas vid. Den lÀr dock inte fungera lika bra som den ursprungliga bron.

Bron över Fyris öppnas dÀremot enligt samma princip som den ursprungliga Langlois-bron: med en tung motvikt som sÀnks ner vid broöppningarna och hÄller broplanen uppresta.
Antalet cykelpasseringar över bron mÀts av digital rÀknare intill bron. Den visar kontinuerligt antal passager, men det Àr bara cyklister som noteras, inte gÄende.
– Under arbetsdagarna i en vecka registreras över 4000 cyklande per dag, sĂ€ger Tom Karlsson.
Över en halv miljon cyklar har passerat HamnspĂ„ngen sedan broinvigningen förra Ă„ret.

Fotnot: Stadsmiljöpriset delas ut 17 oktober i AlfvĂ©nsalen i KFUM-borgen i Uppsala. I samband med prisutdelningen arrangeras en debatt under rubriken Cykelstaden Uppsala – dröm eller mardröm.

FAKTA

Jury 2013
Maria Ripenberg, ledarskribent och debattredaktör pÄ UNT, ordförande, Lotta Frithiof, redaktör för avdelningen Leva UNT, sekreterare.
Ledamöter: Bodil Östman, formgivare UNT, Tomas Eriksson, universitetslektor landskapsarkitektprogrammet SLU, Emelie Karlsmo, universitetslektor i konstvetenskap Uppsala universitet, Karl Johan Eklund, tidigare lĂ€nsantikvarie, Anders FranzĂ©n, byggnadsantikvarie.

Stadsmiljöpriset 2005–2012:
2005 Årummet, miljön lĂ€ngs FyrisĂ„n genom Uppsala.
2006 VÀlkomstskyltarna med de fÀrgskiftande sfÀrerna vid Uppsalas tre stora
infarter.
2007 Uppsalahems lÀtt svÀngda bostadshus pÄ KyrkogÄrdsgatan 20-24.
2008 Uppsala Konsert & Kongress pÄ Vaksala torg.
2009 LjussÀttningen av Uppsala domkyrkas fasader.
2010 Miljön vid Resecentrum: Kungsgatan/JÀrnvÀgsparken/Centralpassagen.
2011 Uppsala universitets undervisningskomplex BlÄsenhus med grönomrÄdet Lugnet.
2012 Dragarbrunnsgatans gestaltade stadsrum invid VretgrÀnd.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!